Monchoutaart met bastogne lookalike

Eindelijk een recept voor monchoutaart op mijn blog. Nog nooit eerder een recept gehad waarnaar zoveel gevraagd werd. Dus lieve trouwe volgers, hierbij eindelijk mijn recept.

De monchoutaart zoals ik hem heb leren kennen was met bastognekoeken, en eerlijk is eerlijk, op die manier vind ik hem het lekkerst. Voor dit recept heb ik de bastogenekoek bodem geprobeerd na te maken, en geloof me... dat is goed gelukt. Ik ben dus blij met dit recept, en deze monchoutaart zal zeker vaker op deze manier gemaakt gaan worden.

Ik heb niet een blikje vlaaifruit gebruikt, maar heb zelf mijn kersenjam gemaakt, en daarop met diepvrieskersen de taart gedecoreerd.

Wij hebben ervan genoten. Ik hoop jullie ook.
 


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 24 cm)

Voor de bodem:
150 gram speltbiscuitjes (molenaartje)
3 eetlepels palmsuiker
2 eetlepels ahornsiroop
8 gram kaneel
75 gram roomboter

Voor de monchoulaag:
3 pakjes monchou
375 ml slagroom
75 gram fructose (of honing)
merg van een vanillestokje

Voor de kersenlaag:
2 doosjes diepvrieskersen
25 ml appelsap
50 gram honing of suiker naar smaak
1 theelepel aardappelzetmeel.

Hoe maak je het:
Maal de koekjes fijn samen met de palmsuiker en kaneel. Smelt de roomboter in een pannetje er roer er de ahornsiroop doorheen. Meng de koekkruimels met de roomboter. Bekleed de bodem van een springvorm met bakpapier en verdeel de kruimelbodem over de bodem. Druk wat aan en zet de bodem in de koelkast.

Klop de slagroom matig stijf. Mix de monchou met de fructose en vanillemerg los en mix hier de slagroom verder doorheen totdat je een dikke massa hebt gekregen. Breng deze monchoulaag aan op de bodem in de springvorm en laat minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.

Maak nu de jam. Doe 1 pakje diepvrieskersen samen met de appelsap en de honing of suiker in een pannetje en kook tot de kersen zacht zijn. Pureer de kersen, meng de theelepel aardappelzetmeel met een eetlepel water en roer dit door de jam heen. Breng nog even aan de kook. Als het goed is zie je de jam indikken.  Doe de jam in een schone pot en sluit af met een deksel. Laat goed afkoelen.

Als de taart helemaal stijf is breng je een hoeveelheid kersenjam naar smaak op de monchoulaag aan. Hierna decoreer je de taart met het tweede pakje diepvrieskersen.

Geniet van je overheerlijke monchoutaart!

Liefs,
Willeke

ps. Als je wil dat de monchoutaart glutenvrij is, dan kun je ook dit recept gebruiken. Doe de ingredienten voor de bodem dan keer twee, en geniet van je glutenvrije monchoutaart.

pps. Als je niet perse een bastognekoekbodem wilt, dan kun je de kaneel, palmsuiker en ahornsiroop uit de bodem ook weglaten.

Reacties