krentenbrood met thee

Dit krentenbroodrecept maak ik al zo lang. Al ver voordat ik echt ging bakken, maakte ik dit recept.
Eigenlijk is het ontstaan nadat we in Frankrijk op vakantie waren, waar ik soortgelijk krentenbrood in de winkel gekocht had en dat wilde ik namaken. Dus ging ik op zoek naar allerlei recepten, en vond ik een recept dat in plaats van water of melk te gebruiken, met thee gemaakt werd.





Ik weet echt niet meer welk recept het was, wat mij inspireerde, kan het ook niet meer terug vinden op internet. Maar na veel gepuzzel en iedere week voor de zondag weer opnieuw proberen met wat kleine aanpassingen, werd het uiteindelijk dit heerlijke broodje, wat je echt supermakkelijk en snel maakt.





Omdat ik toen ik dit recept maakte nog niet geraffineerd suikervrij at, maakte ik het vanaf het begin met gewone suiker, dat kan dus gewoon. Nu maak ik het met welke suiker ik op dat moment in huis heb. Dat kan dus gewone suiker zijn, maar ook basterdsuiker, palmsuiker, oerzoet of ruwe rietsuiker.




Ik zou zeggen, probeer wat jij het lekkerst vind en ga snel aan de slag.

Wat heb je nodig:

300 ml kokend water
1 zakje thee (in de smaak die jij lekker vind)
70 ml sinaasappelsap
100 gram (ongeraffineeerde) suiker
300 gram rozijnen
500 gram (spelt)bloem
5 gram baksoda
5 gram kaneel
1 ei

Hoe maak je het:

* Zet met het hete water lekker sterke thee en los hier de suiker in op en laat de rozijnen er in wellen.  Voeg hier ook de sinaasappelsap aan toe en roer goed door elkaar.
* Meng in een andere kom de bloem met de baksoda en de kaneel.
* Voeg nu het speltbloemmengsel bij het theemengsel, voeg hier het eitje aan toe en roer goed door elkaar.
Doe alles in een goed ingevet cake/broodblik van 24 a 26 cm en bak in de oven in 1 uur gaar op 160 graden (hetelucht.)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Geniet ervan!

Liefs,
Willeke


Reacties

RuthB zei…
Wat een leuk idee om het temaken van thee. Zou het ook zonder suiker kunnen? In plaats daarvan met kokos rasp?
Kan best zonder suiker hoor. Ik zou gewoon lekker proberen