Kleedgeld (deel 2)

Nu precies een jaar geleden ging ik nadenken over kleedgeld. (Kleedgeld deel 1) Onze oudste zoon zat inmiddels op het voortgezet onderwijs en het leek mij goed om hem bewust te maken van wat kleding allemaal kost door hem zijn eigen kleedgeld te geven.

Ik deed navraag bij mensen in mijn omgeving en keek op nibud en schrok nogal van de bedragen. Was dat werkelijk het bedrag wat ik per maand uitgaf aan kleding. Ik geloofde het bijna niet, en dus ging ik de proef op de som nemen.

Een jaar lang hield ik bij wat ik uitgaf aan kleding, en gisteren ben ik er eens voor gaan zitten, om te kijken hoeveel ik uitgegeven had. Ik sorteerde alle uitgaven per kind en keek waar het geld naar toe gegaan was.

En weet je, eigenlijk vond ik het best een beetje schokkend. Want hoewel het minder was dan de nibud waarden, was het nog steeds in mijn ogen heel veel. Dat past niet binnen mijn 'minimalistische' leefregels.

Maar aan de andere kant is het ook een mooie bewustwording. Ik weet nu hoeveel ik het afgelopen jaar uitgegeven heb, dit jaar ga ik proberen of het ook minder kan (vooral voor mijzelf) en of ik op die manier nog wat kan besparen op de kledingkosten.

Nu zijn jullie vast nieuwsgierig naar de bedragen. Ik zal jullie alle getallen besparen, maar het kwam op het volgende neer. Uiteindelijk was ik zelf afgelopen jaar de duurste, en dat terwijl ik dacht dat ik mezelf altijd vergat. Nu ligt dat er ook aan, dat ik sinds januari vorig jaar weer voor de klas sta, en dat ik echt vond dat bepaalde kleding weleens vervangen mocht worden om zo toch representatief op mijn werk ter verschijnen. Dus mijn garderobe is grotendeels vervangen voor nieuwe kleding, waaraan ik totaal (schoenen, ondergoed, jurkjes, broeken e.d) iets meer dan 500 euro per jaar aan  kwijt was.

Voor de kinderen was ik gemiddeld iets minder dan  350 euro per jaar kwijt. Waarbij onze jongste dochter een compleet nieuwe garderobe nodig had, en de oudste zoon een groot deel van zijn garderobe vervangen moest worden. Ze hebben allemaal 3 paar nieuwe schoenen gehad, (2 paar dagelijks lopen schoenen, een paar (goedkopere) die ze alleen zondags naar de kerk dragen.) Verder hadden 2 zoons een nieuwe winterjas nodig.



Al met al, als ik alles bij elkaar optel en deel door 12 kom ik uit op een bedrag van iets meer dan 30 euro per maand per persoon uitgegeven aan kleding. Voor mij is dat dus iets duurder, voor de kinderen iets minder.

Onze oudste zoon krijgt dus vanaf nu 30 euro kleedgeld per maand. Als hij meer uit wil geven, mag hij dat van zijn eigen geld doen.

Komende jaar ga ik proberen alles bij te houden waar het geld heen gaat. Vind ik leuk, om inzicht te krijgen. En ik ga proberen om minder kleding te kopen, maar nog meer te letten op duurzaamheid en eerlijkheid.

Liefs,
Willeke


Reacties