Geen goede voornemens!

Mag ik wat bekennen? Ik heb een ongelooflijke hekel aan de dagen rond kerst en oud en nieuw. Niet zozeer de gezelligheid met de familie, maar al die 100 duizend goede wensen en voornemens. Ik ben er dit jaar mee gestopt, en weet je... het voelt heerlijk!

Rond kerst wensen we elkaar fijne kerstdagen, dat doen we liefst al een poosje van te voren, vroeger met een echt kaartje, maar tegenwoordig met een kaartje via whatsapp, Facebook of Instagram. En dan kom je elkaar voor die tijd nog een keer tegen, en dan wens je het nog maar een keer. Dan komt het nieuwe jaar er aan en wensen we elkaar weer 100 duizend keer de beste wensen. En geloof me, ik wens je ook al het beste toe, maar niet alleen die laatste dagen van het oude jaar en de eerste dagen van het nieuwe jaar, maar ik wens jou het hele jaar door het allerbeste!  Vergeef me dus als ik het je niet hardop zeg, zo deze dagen, ik wens het je dus wel, maar ik zeg het niet, omdat het te overdone is. Als ik het plichtsgetrouw wel zeg, is het niet meer dan lege woorden, omdat het zo hoort, en daar heb ik geen zin meer in.

Het was dan ook heerlijk om oudejaarsavond dit jaar thuis te vieren met alleen de kinderen. Niet klokslag 12 uur iedereen om de hals vliegen en elkaar het beste wensen, maar gewoon relax 12 uur voorbij laten gaan, wat vuurwerk kijken en daarna heerlijk naar bed. Ik weet het, saaie muts ben ik, maar het voelde heerlijk.

Ook goede voornemens word je mee doodgegooid de laatste dagen. Heb ik ook niet, natuurlijk heb altijd uitdagingen, waar ik mezelf mee trigger, maar niet zo rond het nieuwe jaar opeens bedenken wat ik allemaal aan mezelf wil veranderen. Weet je, dat werkt ook helemaal niet zo. We zijn helemaal niet in staat om rond het nieuwe jaar opeens een nieuwe ik te zijn. Wil je wat aan jezelf veranderen, en dat is helemaal niet erg, dat kan zelfs goed zijn, neem daar dan te tijd voor, en geef jezelf toe dat je mag falen. Dat zul je zeker nog wel vaak doen. Maar weet je... dat je ziet dat er wat moet veranderen voor jezelf, is al de eerste stap die je gezet hebt. Vroeger op mijn opleiding leerde ik, dat je vanaf dat moment bewust onbekwaam bent, en dat dat de eerste stap is om langzamerhand van bewust bekwaam, naar onbewust bekwaam te werken. Theoretisch verhaal he, maar het werkt wel zo.


Zo ben ik dus al heel lang bezig om bepaalde 'verkeerde' gewoontes van mij, om te draaien naar goede. Ik wil namelijk graag een huis wat altijd toonbaar blijft. Geen ophopende stapels wasgoed en strijkwerk. Geen gesorteerd oud papier en plastic wat maar op blijft hopen en een hoop onrust bij mij veroorzaakt,  En langzamerhand, stapje voor stapje, gaat het steeds beter, en komt er steeds meer structuur in mijn huishouden. Ik ben er nog lang niet, ik zeg niet dat ik er binnen korte tijd moet zijn, ik trigger mezelf alleen om eraan te blijven werken.

Dus, accepteer jezelf zoals je bent, zijn er dingen die anders kunnen, wees dan niet te hard voor jezelf, maar zoek naar mogelijkheden hoe je dat langzamerhand kunt veranderen. En accepteer dat je het steeds opnieuw weer fout mag doen.

Liefs,
Willeke

Reacties

Mooi Willeke! Mee eens! xx
Dank je wel Stefanie!