Baklava (from scratch)

Wow, wat een leuke blog van Madelon. Helemaal geen straf om deze maand iets van haar waymadi te mogen maken. Madelon is een multi culti foodie, zoals ze zelf zegt, en dat is zichtbaar in de gerechten op haar blog. Het leuke is dat Madelon, net als ik, veel met spelt bakt, niet met pakjes en zakjes kookt, lang borstvoeding heeft gegeven, en ook nog eens ergonomisch draagt. Leuk om zo een mede duurzame, zo natuurlijk mogelijke blogmama tegen te komen. Deze blog komt dus zeker in mijn volglijstje.


Toen ik hoorde dat ik van haar blog wat mocht maken voor de foodblogswap van januari, was het niet moeilijk om te kiezen. Ik zag namelijk dat zij een recept deelde voor baklava, en dat stond al lang op mijn to-bake lijstje. Maar ik zal in de toekomst vast meer recepten maken van haar mooie blog.


Madelon gebruikt in haar recept kant en klaar Yufka deeg. Na wat navragen lijkt dat wat op filodeeg, maar is toch anders. Te koop in turkse supermarkten. Maar helaas, wel van tarwe gemaakt. Omdat ik dat liever niet wil ging ik op zoek naar een recept om zelf dat Yufka deeg te maken. En gelukkig heb ik dat gevonden. Deze heerlijke baklava is dus helemaal vanuit basisingredienten opgebouwd, en stiekem ben ik best een beetje trots op de prachtige laagjes en dat het zo super gelukt is.


Wat heb je nodig
(voor een ovenschaal van 20x20 cm)

Voor het deeg:
250 gram speltbloem
50 gram yoghurt
45 gram zonnebloemolie
50 gram lauw warm water
1 ei
1 eetlepel citroensap.

Voor de vulling
100 gram pistachenootjes (ongezouten)
130 gram roomboter

Voor de suikersiroop.
150 ml water
100 gram ongeraffineerde ruwe rietsuiker
100 gram honing

Hoe maak je het:

Meng alle ingredienten voor het deeg door elkaar en kneed 10 minuten goed door. Laat even rusten en verdeel het deeg in balletjes van 12 gram. Groepeer ze per setje van 10 balletjes en dek ze goed af zodat ze niet uitdrogen.

Nu gaan we de deegballetjes uitrollen. Bedek daarvoor het hele balletje met maizena en rol zo dun mogelijk uit. Leg weg en bedek de hele bovenkant met maizena. Zo rol je ieder balletje van je 1ste setje zo dun mogelijk uit en leg je op het stapeltje uitgerolde lapjes. Iedere keer het vorige lapje goed bedekken met een laagje maizena, zodat je vastplakken voorkomt.

Pak nu het stapeltje van 10 lapjes voorzichtig op en ga weer uitrollen. Heel voorzichtig rol je de lap nu uit, steeds je deeg een kwartslag draaiend, tot het de maat heeft van je ovenschaal. Dek af met plastic.

Werk zo ieder setje van 10 balletjes af.

Onder aan mijn blog heb ik een link van een filmpje waarin het duidelijk voorgedaan wordt.

De vulling:
Smelt de roomboter. Vet de ovenschaal in met de gesmolten roomboter en pak het 1ste stapeltje van 10 lapjes. Leg het eerste lapje op de bodem en besmeer weer met roomboter. Ga door tot je 25 laagjes gemaakt hebt.

Maal de pistachenoten grof en leg op de laagjesbodem.

Ga verder met de volgende 15 laagjes, om en om invetten, laagje, invetten laagje. enz...

Vet het bovenste laagje ook in en snijd voorzichtig in blokjes van ongeveer 2 x 2 cm, of wat jij leyuk vind en bak in een voorverwarmde oven van 180 graden (hetelucht) in 30 tot 40 minuten goudbruin en gaar.

Maak ondertussen de suikersiroop. Kook de ingredienten voor de siroop tot 106 graden en laat afkoelen tot de baklava uit de oven komt. Overschenk het helemaal met de siroop en decoreer met nog een klein beetje gemalen pistache.

Geniet van je heerlijke baklava.

Liefs,
Willeke

Bronnen:

Het recept van Madelon
http://www.waymadi.nl/2015/07/13/baklava-recept-met-pistache/

Het recept voor het deeg:
http://mijnmixedkitchen.blogspot.nl/2013/12/cevizli-ev-baklavas-turkse-baklava-van.html

Het filmpje op YouTube waar uitgelegd wordt hoe je kunt uitrollen.
https://youtu.be/Ams-Sb4l2iE

Reacties

Dank je Adrianne. Hij was idd heerlijk.
Tony zei…
Dankjewel voor dit recept. Ik ben gek op Baklava maar dan wel van gezonder deeg.