Boterkoek.


Meestal maakt Koos hier in huis  de boterkoek. Toen ik afgelopen zondag samen met Inke een boterkoek aan het bakken was, was het dus gelijk een soort van wedstrijd of mijn boterkoek net zo lekker zou zijn als die van pappa. Ze weten inmiddels natuurlijk ook al, dat ik altijd minder suiker gebruik dan dat het recept zegt. Gelukkig vonden ze mijn boterkoek ook heel lekker.

We gebruiken voor boterkoek eigenlijk altijd het recept van Rutger. Gewoon super lekker! Maar jah... die hoeveelheid suiker... Dus hierbij mijn recept. Oftewel, gewoon het recept van Rutger, maar met een bak minder suiker.


Wat heb je nodig:
(voor een bakvorm van 20 x 20 cm)

312 gram (spelt)bloem
250 gram (biologische) roomboter
160 gram (palm)suiker
snufje zout
ei om te bestrijken.

Hoe maak je het:
Kneed de ingredienten samen tot een mooie deegbal. Bekleed het bakblik met een bakpapiertje en verdeel hierin het deeg gelijkmatig. Besmeer met eigeel (of een mengseltje van melk met een beetje suiker) en maak met een vork een mooi ruitpatroon.
Bak in een voorverwarmde oven (170 graden hetelucht) in 25 minuten gaar.
Nu goed af laten koelen en genieten!

Liefs,
Willeke

bron: 
https://www.rutgerbakt.nl/recept-de-perfecte-boterkoek/

De oude foto's
















Reacties

Margje zei…
Hoe groot moet de bakvorm zijn?
Ik heb het erbij gezet. Ik heb een bakvorm van 20 x 20 gebruikt.