Carrotcupcakes

Ik had nog een paar winterpenen in mijn koelkast liggen. Vaak maak ik daar wel weer een maaltijd van met wat doperwtjes erbij, maar dit keer had ik zin om weer eens carrotcake te maken. Ik kan daar altijd enorm van genieten.


Ik heb al een paar recepten voor carrot cake op mijn blog staan, maar dit keer wilde ik weer eens een nieuw recept uitproberen. Ik kwam terecht op de blog van Caroline Brouwer en zag daar een recept van Ottolenghi's worteltaart. Dat zag er smakelijk uit, dus die moest ik proberen.


Toch vond ik het maar een lastig recept, met 1 ei en nog wat losse eiwit en jullie kennen mij wellicht al langer dan vandaag, ik kon natuurlijk weer niet gewoon het recept volgen. Dus dat werden gewoon 3 eieren. Bij het schoonmaken van mijn kleine restje wortel die ik nog overhad, bleek dat ik teveel wortel had, dat ga ik niet weggooien, dus dan maar gewoon er doorheen. Verder nog de hoeveelheid suiker verminderd en weet je... Ik ben blij dat ik er mijn eigen recept van gemaakt heb, want het is gewoon de perfecte carrot cupcake geworden.


Voor de topping gebruikte ik een ander recept die ik vond op een Amerikaanse blog. Het was een compleet ander recept voor creamcheese frosting dan dat je meestal ziet en ik was benieuwd of het meer in de buurt kwam van de frosting die zit op de carrotcake van de AH. Gek he, die vind ik altijd super lekker, maar met dit recept hoef ik niet meer in de verleiding te komen om dat te kopen, want deze zijn veel lekkerder.


Officieel is dit recept bedoeld voor een springvorm van 20 cm, dus dat kun je ook gebruiken. Ik bakte er cupcakes van en had er op die manier 17.


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 20 cm of 17 cupcakes)

Voor de cupcakes:
160 gram speltbloem
4 gram baksoda
5 gram koekkruiden
3 eieren
200 gram zonnebloemolie
150 gram ongeraffineerde suiker
60 gram fijngehakte pecannoten (of walnoten)
200 gram fijngeraspte wortel
een snuf zout.

Voor de frosting:
120 gram roomboter
200 gram roomkaas
ahornsiroop naar smaak
merg van 1 vanillestokje

Hoe maak je het:

Klop de eieren met de suiker luchtig zoals voor een biscuit. Ik klop tussen de 15 a 20 minuten. Het is dan echt stevig geklopt.

Meng ondertussen de speltbloem met de baksoda en koekkruiden, rasp de wortel en hak de pecannoten in kleine stukjes.

Giet terwijl je de mixer laat draaien in een dun straaltje de zonnebloemolie bij de eieren en mix nog even door.

Stop met mixen en spatel voorzichtig het bloemmengsel door de eieren. Roer nu ook de wortel en walnoten er doorheen en vul de cupcakevormpjes voor 2/3 met het mengsel of doe het in een ingevette springvorm van 20 cm.

De cupcakes mogen nu 18 minuten bakken in de oven op 170 graden hetelucht. (bak je een taart, dan denk ik dat de baktijd tussen de 50 tot 60 minuten licht.)

Laat de cakejes goed afkoelen en maak ondertussen de frosting.

Smelt daarvoor de helft van de roomboter in een pannetje en laat op middelmatig vuur staan tot het bruin kleurt. Laat afkoelen in de koelkast.

Klop de resterende boter luchtig met een mixer en voeg de afgekoelde boter erbij. Klop samen goed door. Voeg nu de roomkaas toe en als laatste de ahornsiroop. Proef even wanneer of je het zoet genoeg vind. (richtlijn (25 a 50 gram ahornsiroop)

Doe de frosting in een spuitzak en decoreer hiermee de cupcakes. Top evt af met nog wat fijngehakte (evt. gekarameliseerde) pecannoten.

Enjoy!

Liefs Willeke

Bronnen:
http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/03/ottolenghis-worteltaart-met-walnoten.html
www.thefauxmartha.com/2011/12/01/carrot-cake







Reacties