Vijgencake (met vijgen-dadel en walnootvulling)

Het is weer vijgentijd, en vijgen vind ik heerlijk. Nog los van het feit dat ze supergezond voor je zijn, zien ze er ook nog eens prachtig uit en is het echt een pareltje onder de vruchten. Het is zelfs zo,  dat als ik een hap neem van de vrucht, en het dieprode vruchtvlees zie, dat ik helemaal gelukkig wordt. Ik weet het, ik ben raar, maar zeg nou zelf...

Oké, genoeg hulde voor de vijg.


Deze cake is eigenlijk een variatie op de Sinaasappel tulband, die ik een poos terug al eens maakte. Deze keer gebruikte ik hetzelfde cakebeslag, alleen deed ik er nu de extra vulling in en de sinaasappelsap liet ik achterwege.



Dit keer bakte ik de cake in een springvorm van 20 cm. Ik weet niet of ik dat de volgende keer weer zou doen, omdat het best wel heel lang duurt voordat het gaar is. Ik denk dat door de vorm van de tulband, het effectiever bakt in de oven, dus heb je een tulbandvorm, dan zou ik die gebruiken, maar het kan natuurlijk ook in een gewoon cakeblik, of zoals ik gedaan heb, in een springvorm.


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 20 cm)

420 gram speltbloem
250 gram ongeraffineerde suiker
1 tl baksoda
1 tl zout
250 gram roomboter
4 eieren
180 ml karnemelk
75 gram (gedroogde) dadels
75 gram (gedroogde) vijgen
75 gram walnoten
Ahornsiroop

extra:
Verse vijgen en walnoten voor decoratie

Hoe maak je het:

Snijd de dadels en vijgen in kleine stukjes en hak de walnoten grof. Bepoeder het met bloem en meng goed door, zodat het hele mengsel een met een laagje bloem omhuld is.
Vet een springvorm in en bepoeder met bloem
Meng de speltbloem met de baksoda en het zout.
mix de roomboter helemaal zacht samen met de suiker. Het moet helemaal romig zijn. Mix nu 1 voor 1 het ei erdoor, als het wat gaat schiften, doe je 1 eetlepel van het bloemmengsel erbij en mix je weer verder.
Nu voeg je de karnemelk toe en mix je het nogmaals goed door.
Als laatste voeg je het bloemmengsel en de vulling toe, en mix je het kort op een lage stand nog even door.
Doe het mengsel in de springvorm en bak op 160 graden hetelucht in 1,5 uur gaar.
(bak je het in een tulbandvorm, dan is de cake waarschijnlijk iets sneller gaar. Ik zou dan rond 60 a 70 minuten even testen of de cake al gaar is.
Laat de cake helemaal afkoelen en besmeer de bovenkant met een bakkwastje met ahornsiroop. Krijg je een lekker knapperige korst van.
Nu nog decoreren met de vijgen en walnoten en dan kan het grote genieten beginnen.

Enjoy!

Liefs,
Willeke



Reacties