Fudge brownie

Het is weer eind van de maand, wat weer betekend dat het tijd is voor de foodblogswap. Dit keer kreeg ik de blog van slowfoody toegewezen, een heel nieuwe blog voor mij, wat leuk is, want zo leer je weer een nieuwe blog kennen.

Hilde kookt ook zonder pakjes en zakjes, dus er staan veel recepten op, die ik zeker nog eens ga maken. De lasagne bijvoorbeeld, die ze helemaal zelf maakt, van saus tot pasta. Die staat hier zeker binnenkort eens op het menu.

Dit keer ben ik gegaan voor haar fudge brownie recept. Ik was al een poos op zoek naar zo'n recept, en nu ik haar recept zag en het ook nog eens bleek dat ik alle ingrediënten in huis had, ben ik gelijk aan de slag gegaan.

In plaats van de brownie te bakken in de standaard vierkante bakvorm, ben ik voor de mini muffin tray gegaan. Zo heb je gelijk een heel leuk klein stukje brownie, want meer is echt niet nodig. Door de hoeveelheid suiker, boter en chocola is dit behoorlijk machtig.

Heel vaak is een brownie een beetje cakeachtig. Ik was dus blij verrast dat deze variant van brownie echt was zoals ik hem bedoelde. De volgende keer bak ik hem misschien nog net iets korter, dat was toch lastig inschatten als je het recept veranderd naar mini cupcakes, maar ook zeker met deze baktijd zijn ze niet te versmaden lekker!

De hoeveelheid suiker heb ik iets verminderd. Het is nog steeds veel, maar omdat er zoveel pure chocola, en ook nog extra cacao in zit, proeft het zo zeker niet te zoet.

En o ja... omdat ik iets te weinig pure chocola in huis had, heb ik het hele recept iets verminderd. Met deze hoeveelheid maakte ik 17 mini cupcake brownies.



Wil je deze brownie ook eens maken, kijk dan snel of je de ingredienten in huis hebt, en ga snel aan de slag. Ik ben benieuwd wat je ervan vind.

Hilde, bedankt voor je heerlijke recept. Deze gaat zeker nog veel vaker gemaakt worden hier.

Wat heb je nodig:
(voor ongeveer 17 mini brownies)

100 gram pure chocoalde (vivani)
60 gram roomboter
150 gram (ongeraffineerde) suiker
mespuntje vanillepoeder
2 eieren
20 gram cacao
45 gram speltbloem
snufje zout

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 175 graden hetelucht en vet de mini cupcake tray in met boter.

Breek de pure chocola in kleine stukjes en doe het samen met de roomboter in een vuurvaste schaal. Smelt au bain marie en roer het goed door elkaar.

Roer in een andere kom de suiker, vanillepoeder en het zout door elkaar, en roer daar het gesmolten boter/chocola mengsel doorheen.

Meng nu een voor een de eieren erdoor. Doe het volgende ei er pas bij wanneer het eerste ei volledig opgenomen is.

Meng de cacao met de speltbloem en roer dit voorzichtig door het chocolademengsel. Doe dit in een spuitzak en vul de cupjes hiermee.

Bak in de oven voor ongeveer een kwartier, maar speel een beetje met de tijd. Misschien vind je het net iets lekkerder als je het iets korter of juist iets langer bakt.

En nu genieten!

Liefs,
Willeke

 Bron:
http://www.slowfoody.nl/fudge-brownies/



Reacties

Lianne zei…
Het ziet er heerlijk uit en van de foto alleen al ga ik al watertanden. :)
Wat lief! Dank je wel Lianne