oma's biscuitjes.

Als ik deze kop en schotel zie dan denk ik aan mijn lieve oma. Mijn lieve oma, waar ik altijd thee dronk uit dit soort kopjes.



Toen we nog in hetzelfde dorp woonden, wandelden mijn zussen en ik na schooltijd regelmatig naar haar toe, en altijd stond ze voor ons klaar en altijd was het gezellig.
Bij zo'n kopje thee kregen we ook altijd een biscuitje. Vaak de variant met kokos of kaneel erover heen. Echt heerlijk! Ik genoot er elke keer weer van.


En heel soms, als het eens heel erg lekker weer was, dan kregen we 2 van die koekjes. Dan werd er van een rol vanilleijs een plak afgesneden en die mochten we dan tussen die twee koekjes opeten.

Ja... die goeie ouwe tijd...

Maar nu nog steeds, als we bij haar zijn, krijgen we de thee uit deze prachtige kopjes.

Omdat ik de oude tijden wil laten herleven, nu het recept van de basisvariant van de biscuitjes. Gewoon de simpelste koekjes die er zijn. En om het helemaal af te maken, met een speciale biscuitjesuitsteker gemaakt, maar heb je die niet, dan kun je ze natuurlijk met ieder willekeurig andere koekjesuitsteker maken.


Wat heb je nodig:

100 gram roomboter
50 ml water
15 ml citroensap
100 gram palmsuiker
250 gram speltbloem
3 gram baksoda
2 gram zout

Hoe maak je het:

Smelt de roomboter in een pannetje samen met het water, de citroensap en de suiker.
Roer goed door, en laat wat afkoelen.
Meng de speltbloem met de baksoda en het zout en roer hier de stroperige gesmolten boter doorheen.
Zet voor ongeveer 2 uur in de koelkast.
Kneed het deeg nog een keer goed door en rol het daarna uit. Bestuif het deeg eventueel wat met bloem om plakken te voorkomen.
Steek de koekjes uit en leg op een bakplaat.
Verwarm de oven voor op 180 graden hetelucht en zet in de tussentijd het bakblik nog even in de koelkast. Zo word het deeg weer wat harder en behouden de koekjes hun vorm.
Als de oven op temperatuur is, bak je de koekjes in een kwartier tot 20 minuten lichtbruin.

Wij vinden ze heerlijk!
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat oma ervan vind. Binnenkort maar weer eens langs gaan met deze zelfgebakken koekjes.

Liefs,
Willeke




Reacties