Mayonaise

In een tijd waarin alles lijkt te draaien om eieren, verschijnt op mijn blog het recept voor homemade mayonaise. Niet dat ik geloof dat eieren iets met pasen te maken heeft. Voor mij is pasen het ongelooflijke wonder dat Jezus uit liefde voor mij wilde sterven, om zo de weg vrij te maken naar God.

Hier dus geen extra eieren met pasen, dit jaar zelfs geen enkel paaseitje gekocht. Een reep chocola smaakt net zo lekker ;-)

Waarom die eieren in verband zijn gebracht met pasen. Het kan verschillende oorzaken hebben. Pasen is natuurlijk ook een lentefeest, een feest van nieuw leven, dus dat kan best ermee te maken hebben. Ik las ook een verklaring op internet dat, omdat aan pasen een 40 dagen vastentijd vooraf gaat, er dus ook geen eieren gegeten werden. Omdat de kippen, die de meeste mensen in vroeger tijd bezaten wel gewoon eieren legden, waren er dus rond pasen heel veel eieren om van te genieten. En dat zal best lekker geweest zijn na de vastentijd.

Maar nu de mayonaise. Ik maak de mayonaise al heel lang zelf. Veel mensen denken dat het heel moeilijk is, maar dat is het helemaal niet, sinds ik weet dat het gewoon met de staafmixer kan. Onderaan bij de bronnen staat een filmpje van Youtube, waarin wordt laten zien hoe het werkt. Ik doe het nu zo'n 2 jaar op deze manier, en het is nog nooit mislukt.

Deze mayonaise bewaar ik ongeveer een week in de koelkast, en meestal is het dan op, of nog maar een klein restje over. Ik maak er namelijk ook mijn sladressing van of een keer een lepeltje door een stamppot, maar ook op een broodje gezond is het natuurlijk heerlijk.

Ik heb mijn eigen recept ontwikkeld, zonder mosterd en azijn, omdat de kinderen dat niet lekker vinden, zo'n zurige mayonaise zoals ze dat ook krijgen in Frankrijk, dus daarom de azijn achterwege gelaten. En ik vind de mayonaise ook heerlijk zo op deze manier.


Wat heb je nodig:

1 ei
Beetje peper en zout
1 theelepel mosterd
Zonnebloemolie

Hoe maak je het:

Doe het ei in een mengbeker van de staafmixer met maatverdeling. Voeg een beetje zout en peper toe en de mosterd en vul voorzichtig aan tot 300 ml met zonnebloemolie.
Zet de staafmixer erin en zet hem aan, terwijl je de staafmixer op de bodem laat staan. Je ziet nu dat er onderin mayonaise gevormd wordt. Langzaamaan trek je nu de staafmixer omhoog. Op het eind kun je de staafmixer nog even op en neer bewegen, en klaar is je homemade mayonaise.

Geniet ervan!

Liefs,
Willeke

Filmje:
https://www.youtube.com/watch?v=kgxTaF9rCb0

Ik heb mijn eieren nooit op kamertemperatuur en ook met een andere staafmixer lukt het, probeer het maar.

Reacties