Plastic minimaliseren.

In juli 2015 ben ik er mee begonnen om plastic te minimaliseren. Ik deed mee met een uitdaging, plasticfreejuly, en werd me er zo van bewust dat het eigenlijk heel moeilijk is om plastic volledig uit te bannen. Maar ik begon ermee. Ik haakte mijn eigen boodschappen-netje, waarin ik mijn groente vanuit de supermarkt kon meenemen. Ik ging mijn eigen brood bakken, zodat ik de broodzakken minimaliseerde. Vanaf die tijd ben ik ook mijn melk bij de boer gaan halen, en mijn eieren bij een plaatselijke kippenboer, want ook die zaten (per tree van 30) vaak verpakt in plastic in de supermarkt. Mijn maandverband en inlegkruisjes zijn vervangen voor een menstruatiecup en wasbare inlegkruisjes. En nu probeer ik langzamerhand ook de shampoo-flessen uit huis te krijgen, omdat we proberen shampoo vrij ons haar te wassen. Maar daarover later meer in een andere blog.

Ik vind het belangrijk om zo min mogelijk plastic te gebruiken, omdat het zeer belastend is voor het milieu. Ik vind het zo belangrijk, dat ik, nu ik lesgeef, ook de jeugd erover wil laten nadenken of er evt alternatieven zijn, want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

De eerste opdracht die ze kregen was deze... verdiep je zelf in plastic soep en maak er een informatief filmpje over. De resultaten waren erg leuk. 1 filmpje stak er met kop en schouders boven uit. Ik vond hem zo leuk, dat ik gevraagd heb of ik hem mocht delen op mijn blog en op social media. En wat leuk dat dat mocht. Dania en Priscilla, jullie hebben het echt super gedaan!




Geven jullie de video een like, en delen jullie hem? Zo kunnen we zoveel mogelijk mensen bekend maken met het gevaar van plastic. Het zou super zijn als steeds meer mensen gaan nadenken over evt. alternatieven.

Liefs,
Willeke

Reacties