Croquembouche

Zo, de decembermaand zit er weer op. Terug naar rust, reinheid en regelmaat. Ik heb daar echt weer behoefte aan. Geen lekkernijen, eindejaarsgeschenken en hapjes meer die je overal krijgt toegeschoven, maar weer gewoon het normale eetpatroon oppakken.

Dit is eigenlijk de foodblogswap van december. Ik mocht weer wat maken van de blog van Sandra. Toen maakte ik deze carrot cookies. Eigenlijk wist ik al gelijk wat ik wilde maken in de decembermaand. Vorig jaar maakte ik voor de foodblogswap van december deze heerlijke oliebollen, en dit jaar wilde ik een croquembouche maken. Deze stond, na het zien van de afleveringen van heel holland bakt, waarin hij bijna elk jaar wel voorkomt, al heel lang op mijn to-do lijstje. Gelukkig staat er op haar blog dit super recept voor soesjes.

Freek had de laaste donderdag voor de kerstvakantie een klein feestje op school, om het jaar leuk af te sluiten. Bij de leerkracht van het zevende uur mochten ze allemaal wat lekkers meenemen. Daar kwam hij de avond van te voren pas mee aan, en aangezien ik nooit zoveel snoep, koek of ander lekkers in huis heb, moest ik er dus iets zelf voor gaan maken. Mooi moment om het soesjesrecept alvast te proberen. Aan het eind van de dag kwam hij thuis met de mededeling dat de soesjes het eerst op waren. Geslaagd dus!

Op oudejaarsdag ging ik dus in de herhaling en bakte ik zo'n 100 minisoesjes, die vervolgens gevuld en gestapeld werden tot deze prachtige croquembouche. Een heel werk, maar oh, de voldoening als hij ook werkelijk blijft staan. Was een super ervaring om dit te kunnen maken.

Heb je nog eens tijd over, of zin in een uitdaging, ga er voor en maak ook zo'n supermooie croquembouche


Wat heb je nodig:
(ongeveer 100 minisoesjes of 50 grotere)

Voor de soesjes:
175 ml water
85 gram roomboter
110 gram speltbloem
snufje zout
3 eieren

Voor de vulling:
160 gram mascarpone
400 ml slagroom
honing naar smaak

Voor de karamel:
250 gram palmsuiker
100 ml water

 Hoe maak je het:

De soesjes:
  1. Doe het water met de roomboter in een pannetje en breng aan de kook. 
  2. Zwenk het pannetje totdat alle roomboter gesmolten is. 
  3. Gooi nu in een keer de bloem erbij en roer goed door tot er een deegbal ontstaat. 
  4. Laat dit nog drie minuten op zacht vuur en regelmatig roeren garen in het pannetje. (dit is echt nodig, anders kunnen de eieren niet goed opgenomen worden en dan krijg je ongerezen of slappe soesen).
  5. Haal het pannetje van het vuur en roer 1ei erdoorheen. Roer net zolang tot het ei helemaal is opgenomen, en voeg dan pas het volgende ei toe.
  6. Ga door tot alle eieren opgenomen zijn. 
  7. Verwarm de oven voor op 200 graden hetelucht, en leg een vel bakpapier op een bakplaat.
  8. Doe het beslag in een spuitzak, en spuit kleine hoopjes. (ongeveer 2.5 cm doorsnee). Laat voldoende ruimte tussen de soesjes, want ze reizen flink.
  9. Bak de soesjes voor 15 minuten in de oven, en herhaal de vorige stap met het overige soesjesdeeg.
  10. Laat goed afkoelen.
De vulling:
  1. Roer de mascarpone los met de honing en schenk de slagroom erbij. Mix het geheel met de mixer tot het een mooie stevige slagroom is. 
  2. Vul een spuitzak, met een spits spuitmondje, met de slagroom en vul hiermee de soesjes, door het spuitmondje in de bodem van het soesje te steken. Zo kun je het hele soesje volspuiten.
  3. Bewaar de soesjes in de koeling.
Het opbouwen:
  1.  Maak een cone van een stuk A3 karton bekleed met bakpapier. Hier kun je de croquembouche tegenaan bouwen. Ik gebruikte een siliconen bakmatje van de Action, die ik voor die gelegenheid een beetje verknipt en vastgeniet heb. Hij ligt nu schoongewassen in de kast, en kan ik evt nog een keer gebruiken. (onderaan een link van en filmpje hoe je zo'n cone kunt vouwen)
  2. Maak de karamel door de suiker samen met het water, zachtjes te verwarmen tot de suiker gesmolten is. Laat het mengsel doorkoken tot een temperatuur van 140 graden. (let op, dit is echt heel heet) 
  3. Zet de cone op een bordje of taartschaal. (ik zette er voor de stevigheid een klein blandaschaaltje van de ikea onder, waar ik de cone omheen zette)
  4. Doop de soesjes met '2 zijkanten' in de hete karamel, en plak vast. Ga zo een hele cirkel rond en begin met de 2de rij.
  5. Ga zo door tot de hele toren is opgebouwd.
  6. Smelt zo nodig de karamel nog even tussendoor als het te hard word. Doe dit wel op heel zacht vuur.
  7. Decoreer de croquembouche met gesmolten chocolade of karameldraden. Ik zou zeggen leef je uit!
  8. En nu... Genieten! Van het resultaat en natuurlijk de smaak. ;-)
Liefs,
Willeke


Bronnen:
http://sandrakookt.nl/recepten/taarten/224-soesjes/
Cone vouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=vl7TrB--gCw 
croquembouche opbouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=G5zM9_NFGAQhttps://www.youtube.com/watch?v=G5zM9_NFGAQ


Reacties