Traktatie peuterspeelzaal (roos in bloempotje)

Vandaag was dochterlief voor het laatst op de peuterspeelzaal. In de kerstvakantie hoopt ze 4 jaar te worden, en daarna mag ze starten op de basisschool. Daar hoort natuurlijk een leuke traktatie bij.

Voor traktaties snuffel ik altijd op Pinterest. Je komt daar zo ontzettend veel ideeën tegen. Ik vind het heerlijk om daar inspiratie op te doen.

Zo kwam ik daar dus ook deze bloempotjes tegen. Heel wisselend gevuld, en ook de bloem is in ieder idee weer anders. Voor mij was het belangrijk dat het een 'gezonde' traktatie zou worden.  In de meeste gevallen was de bloem een lollie. Dat wilde ik niet. Verder zag ik fruitbloemen, maar dat vond ik weer te veel werk, of juist veel te groot. Toen ik verder ging zoeken op fruitbloemen kwam ik op aardbeien roosjes. Het idee was ontstaan. Dat moest het worden. En zeg nou zelf, vind je ze niet super schattig. Eerlijk gezegd vind ik ze veel mooier dan de nepperige lolliebloemen.



Aan het potje heb ik met een lintje een label bevestigd met daarop de tekst; "ik ben nu groot gegroeid, ik ga naar school"



Zeg nu zelf, dit wil toch ieder kind wel trakteren? Het ziet er zo gezellig uit, al die mooie roosjes in die potjes.



Zelfs de jongens vonden het leuk, en zouden het nog best wel willen trakteren. En dochterlief, die reageerde zo schattig. Ze wist dat het een aardbei was en een cakeje, maar opeens was het geen aardbei meer, maar een echte bloem, die kon toch niet opgegeten worden ;-) Gelukkig heeft ze dat toch gedaan en ze heeft ervan genoten.



Nog even een foto van haar met haar mooie feesthoed. Ze voelde zich al echt jarig. Hoewel ze daar nog 2 weekjes op moet wachten. De juffen van de peuterspeelzaal hebben ook nog foto's gemaakt, maar die heb ik nog niet. Ben er erg benieuwd naar.

Willen jullie ze ook graag maken, lees dan snel verder hoe je het doet.

Wat heb je nodig:
Terracotta bloempotjes
150 gram (spelt)bloem
125 gram kokosbloesemsuiker
30 gram cacaopoeder
snufje zout
1 theelepel kaneel
1 theelepel baksoda (of gewoon bakpoeder)
1 ei
50 gram roomboter
125 ml karnemelk

aardbeien
muntplantje
coctailprikkers

Zorg voor terracotta bloempotjes. Die van mij hadden een doorsnee van 5 cm, daar past precies een mini cupcakeje in.  Ik heb ze hier gekocht: http://nl.opitec.com/opitec-web/articleNumber/534160/zz/cID/c3I6YmxvZW1wb3RqZXMgQWZtZXRpbmc3

Bak mini chocolade cupcakes. Dit kan met dit recept.
http://mammatjevanalles.blogspot.nl/search/label/chocolade%20muffins
Met dit recept kun je ongeveer 30 mini cupcakejes maken.

Doe de cupcakes in de terracotta potjes. Steek een cocktailprikker in het midden van de kroon van de aardbei en snijd er roosjes van. Dit filmpje laat goed zien hoe je dat doet.
https://www.youtube.com/watch?v=o_9kYOjRmac 

Steek de cocktailprikker in het cakeje, haal hem er weer uit en steek in het gaatje dat is ontstaan een klein takje munt. Prik daar vlak naast het roosje. En klaar is je superleuke traktatie.



Nog een foto, omdat ik er zo van geniet... Gaan jullie ze ook maken? Ik ben heel benieuwd naar jullie creaties. Laten jullie het weten met #mammatjevanalles

Liefs Willeke


Reacties