Speculaaswafels met gekarameliseerde appel en mascarpone

Zoals jullie van me gewend zijn de foodblogswap weer op de laatste dag van de maand.

Deze maand mocht ik een recept uitkiezen van thefoodvoyage.com. Marlies blogt over haar reizen, en restaurantbezoekjes, maar het grootste gedeelte van haar blog bestaat uit recepten. Haar hobby is het maken van foodfoto's en dat lukt haar ook erg goed. Ik vind haar foto's prachtig. Alleen daarom al is een bezoekje aan haar blog een aanrader. Ik ben echt een beelddenker, en bij het zien van de mooie foto's krijg ik gewoon zin om de recepten uit te proberen.

Maar dan nu over de swap. Ik was echt netjes op tijd begonnen, want ik had een heerlijke pompoen gekregen en zag op haar blog een heerlijk recept voor pompoencake. Dat ging ik maken. Besluit was dus snel gemaakt, de pompoenpuree werd gemaakt en de cake gebakken. Helaas viel het resultaat wat tegen, in die zin, de kinderen vonden hem heerlijk en ook een vriendin, maar ik vond hem te nat, waardoor het leek alsof hij niet gaar was. Dat hoorde ook zo, maar blijkbaar was dat niet mijn smaak. Dus op naar een nieuw recept.

De speculaaswafels hadden ook al naar mij geroepen, maak ons, maak ons... dus ik besloot gehoor te geven aan hun lokroep. En dat was een goede keuze. Speculaas in combinatie met de warme gekarameliseerde appel en het romige van de mascapone was echt verukkelijk! En past natuurlijk ook prima bij deze tijd van het jaar.

Natuurlijk heb ik ook weer wat aangepast aan het recept. Niet alleen de aanvulling van appel en mascarpone, maar ook het beslag heb ik wat aangepast. Het oorspronkelijke recept is met bakpoeder, maar omdat ik alleen gebruik maak van baksoda, werkt dat niet. Heb het ooit eens geprobeerd, maar tegen de tijd je de laatste wafel gebakken hebt is de baksoda uitgewerkt, waardoor je ongerezen wafels krijgt. Dus besloot ik deze wafels met gist te maken. En dat was een goede keuze, want de wafels waren super gerezen en heerlijk knapperig. Precies zoals ze in Brussel gegeten worden. ;-) Tenminste, dat denk ik dan.

Goed, ik ga jullie niet langer in spanning houden, jullie willen natuurlijk direct beginnen. Hierbij het recept.


Wat heb je nodig
(voor 6 wafels)

De wafels:
1 ei
125 ml lauwwarme melk
125 ml lauwwarm water
1 tl droge gist
30 gram palmsuiker
150 gram speltbloem
6 gram speculaaskruiden
50 gram roomboter
snufje zout

De topping:
2 of 3 appels
1 a 2 eetlepels palmsuiker
Klontje boter
Mascarpone

Hoe maak je het:

De wafels:
Splits het ei in dooier en eiwit. Klop in een beslagkom de dooier los en roer daar de lauwwarme melk doorheen. Voeg het water, de gist en de palmsuiker toe en roer nogmaals goed door elkaar. Roer in een andere kom de speltbloem en de speculaaskruiden en het snufje zout door elkaar, en zeef dit door het melkmengsel. Roer goed door, zodat er geen klontjes meer zijn. Smelt de roomboter op laag vuur en klop ondertussen het eiwit stijf. Roer de gesmolten boter door het beslag en spatel daarna de opgeklopte eiwit er rustig doorheen. Dek af met folie of een natte theedoek en laat 20 minuten rusten op een warme plek. Verwarm je wafelijzer en bak een voor 1 de wafels. Keer evt even om, zodat beide kanten goed knapperig worden.

De topping:
Schil de appels en snijd in kleine stukjes. Roer er 1 of 2 eetlepels palmsuiker doorheen. Smelt een klontje boter in een pan met dikke bodem en bak hier de appelstukjes in totdat de suiker begint te smelten. Bedek de wafels met de appelstukkjes en schep hier een klodder losgeklopte mascarpone overheen. Houd je van zoet, dan kun je wat honing door de mascarpone roeren. Schenk evt de achtergebleven karamel uit de pan over de mascarpone.

Enjoy!

Liefs,
Willeke

Bron: http://www.thefoodvoyage.com/speculaas-wafels/

Reacties