Zachte speltbroodjes uit eigen oven.

Al een poos eten wij, als gezin, geen tarwe meer. In plaats daarvan zijn we overgegaan op spelt. De reden? Onze kinderen hadden vaak last van buikpijn, en ik had gelezen dat dat door tarwe kon komen. Tarwe is tegenwoordig zo verschrikkelijk bewerkt, dat heel veel mensen daar overgevoelig voor zijn geworden. Omdat spelt niet zo'n massaproduct is, is dat ook veel minder bewerkt, en daardoor veel natuurlijker.

Natuurlijk ging dat heel rustig aan. Ik begon met het zelf bakken van speltbrood in de broodbakmachine, maar koekjes, voor de zondag afbakbroodjes e.d. waren vaak wel gewoon nog van tarwe. Toch merkte ik al vrij snel verschil, en hadden de kinderen eigenlijk nooit meer buikpijn. Maar met dat we minder tarwe gingen eten, verdwenen er ook steeds meer andere klachten. Zo is mijn eczeem inmiddels helemaal weg, en dat van onze oudste zoon nu ook bijna. Hij eet ook nog wel eens tarweproducten op school, dus dat zal nog wel iets langer duren voordat dat helemaal weg is. Verder is onze jongste dochter gevoelig voor candida. En je gelooft het of niet, maar dat is ook zo goed als verdwenen. Behalve op dagen, dat er ongemerkt toch weer wat meer tarwe wordt gegeten, heeft ze er weer last van.

Omdat voor ons heel duidelijk is, dat het echt door de tarwe komt, hebben we besloten om dan maar helemaal geen tarwe meer in huis te halen. Dus ook geen koekjes en afbakbroodjes meer.

In plaats van de afbakbroodjes, zondag bij de soep, maak ik nu deze broodjes. Het is echt super makkelijk, en ook best snel klaar. In ongeveer een uur, heb je deze broodjes op tafel. En mooist van alles, ze zijn echt heerlijk!

Dit recept is voor witte bolletjes, natuurlijk kun je ook een mix doen van speltbloem, en speltmeel voor bruine of volkoren bolletjes.

Voor dit recept heb ik me laten inspireren door het recept van Rutger. De link staat onder dit bericht 


Wat heb je ervoor nodig:
(voor 9 grote, of 12 kleine broodjes)

500 gram speltbloem
4 gram zout
7 gram gist
300 ml lauwwarm water
30 gram roomboter
1 theelepel ongeraffineerde suiker

Hoe maak je het:

Doe de speltbloem, het zout en de suiker in de kom van je keukenmachine en roer door elkaar. Voeg de gist toe, en daarna het water en de roomboter. Kneed het deeg met je keukenmachine (of met de hand, maar dat is wel flink kneden.) Laat het deeg ongeveer een kwartiertje afgedekt staan. Kneed het deeg daarna nog even door. Is het te plakkerig, voeg dan nog wat bloem toe.

Wil je grote broodjes, vorm dan van het deeg 9 bolletjes van 87 gram. Wil je kleine broodjes dan vorm je er 12 broodjes van 65 gram van. Maak er mooie ronde balletjes van en leg met tussenruimte op de bakplaat. Ik deed dit net als Rutger in een vierkant bakblik, zodat de broodjes mooi tegen elkaar aangerezen zijn, en je mooie breekbroodjes krijgt.

Besmeer de broodjes met een beetje olie, en decoreer met zonnebloempitten, pompoenpitten, lijnzaad, havermout, maanzaad of wat dan ook. Druk dit wat aan, en laat daarna de broodjes in de oven een half uur rijzen. Ik laat ze altijd rijzen in een vochtige oven, dus schenk wat kokend water in een bakblik eronder.

Na een half uur zet je de oven aan op 190 graden (hetelucht.) Laat de broodjes er gewoon in staan en bak ze in 15 a 20 minuten gaar. Ik heb een snel opwarmknop op de oven, daardoor is de oven redelijk snel op temperatuur, en dus met 15 minuten al gaar. Heb je deze knop niet, dan duurt het waarschijnlijk iets langer.

En dan nu,
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke

Bronnen:




Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram 

Reacties

Mmmm lekker! Ze zien er mooi uit.

Groetjes Anita
Dank je wel Anita.
Edith van der Kammen zei…
Ze zijn nu in de oven. Heerlijk zo met een zelfgemaakte vegaburger. Bedankt voor het recept Willeke.
Wat leuk. Ben benieuwd wat je ervan vind.
Petrouska Rogolle zei…
Hallo, onlangs ontdekte ik dat ik niet tegen tarwe kan na een jarenlange zoektocht en daarbij horende klachten. Fijn dit recept te hebben gevonden, donderdag is het van dat en maak ik ze zeker klaar. Maar een vraagje, zou je deze broodjes kunnen invriezen? Lieve groet ! Pé
ja hoor, deze broodjes kun je zeker invriezen. Ik hoop dat je ervan gaat genieten!
Unknown zei…
Hoi, ik zou heel graag dit recept willen maken maar ik mag geen gist hebben...zou ik fds dan kunnen vervangen door bakpoeder of bakingsoda? Groetjes, Elana
Dat zou wel kunnen, maar dan moet je het niet laten rijzen.
Ingrid Klumper zei…
Hallo
Met succes maak ik de speltbroodjes in mijn hetelucht oven. Nu heb ik hetzelfde gedaan maar dan in een mini oventje voor op de camping. Dacht even uitproberen ...
Maar de broodjes zijn niet gaar. Moet de temperatuur hoger en baktijd langer? Graag je advies. Gr Ingrid
Unknown zei…
jo!(iedereen zegt hoi of hallo dus ik het zo)
ik zocht en recept voor m'n moeder maar ze mag niet teveel koolhdrathen en zout, ze mag wel Himalaya zout maar suiker helemaal niet zou ze die suiker weg kunnen laten??
zonder een massamoord te plegen op je smaak pupilen
Oei, dat is lastig te zeggen. Ik zou het oventje denk ik niet hoger in temperatuur zetten, dan heb je meer kans dat het aanbrand. Ik zou langer in de oven zetten.
Je kunt de suiker wel weglaten, maar je hebt wel kans dat het iets minder luchtig is. Gist heeft suiker nodig om te rijzen. Je kunt het misschien vervangen voor honing of mag ze dat ook niet.
Tine zei…
Gaat het hier om verse gist of om droge gist?
Karin Maarse Vd berg zei…
Hallo,hoelang moet je kneden,met machine of met de hand
Ongeveer 10 a 20 minuten kneden, maar dat is wel per bloemsoort verschillend. Houd het goed in de gaten. Zodra de bol een mooi geheel is, dat loslaat van de mengkom is het in de meeste gevallen wel goed.
Pascalle zei…
Hoi, gebruik jij verse gist of droge gist?
Ilsjeuh zei…
Eindelijk een geslaagd recept, dankjewel!!
Tijs zei…
Super goed gelukt! Bedankt!
Robin Kreeft zei…
Hoi! De bolletjes staan nu de rijzen. Moet ikhet water in de oven laten tijdens het bakken of er uit halen?
Giselle Goossens zei…
Lekkere broodjes!!! Mijn dochter zit nu nog op school, maar ik weet nu al dat ze u dankbaar zal zijn. Zij moet een tarwevrij dieet volgen en meestal is dat dan glutenvrij brood dat ik moet kopen in de winkel. Vanaf nu niet meer dus. 1000 bedankt.
Unknown zei…
Ziet er heerlijk uit en ga kleintjes in de airfryer bakken
Ze staan te rijzen nu. Zet de temperatuur op 180 graden..ben heel benieuwd
Unknown zei…
Hoi,
Als je het deeg rijst in de oven, zet je hem dan ook op een bepaalde temperatuur of gewoon zo in de oven met kokend water eronder? Bedankt alvast!