Sinaasappel tulband.

Het is weer tijd voor de foodblogswap van maart. Het is maar goed dat ik iedere keer weer mee doe met deze foodblogswap. Zo komt er toch nog 1 keer in de maand een blog van me. Gelukkig heb ik nog wel tijd om af en toe iets lekkers te bakken. Zo ook nu weer. 
  Deze maand mocht ik een recept uitproberen van Tessa. De blog zoetenverleidelijk  staat echt bomvol heerlijke bakrecepten, dus dat was nog lastig om daar wat uit te kiezen. 

Niet zo lang geleden heb ik mezelf verwend door een mooie tulbandvorm te kopen van Nordic Ware. Deze lag nog ongebruikt in de kast, dus toen ik bij de recepten cakes en tulbanden zag, wist ik gelijk dat het deze keer een tulband ging worden. En de keus is gevallen op deze heerlijke sinaasappel tulband. De sinaasappel marmelade heb ik achterwege gehouden. Was toch een beetje bang dat de kinderen hem dan niet meer lekker zouden vinden door het bittere daarvan. Maar ook zonder deze marmelade is de tulband heerlijk. Ook de hoeveelheid suiker heb ik met 100 gram verminderd, en vervangen voor ongeraffineerde suiker. Ik vind hem op deze manier nog zoet genoeg. En de jongens met hun vriendjes ook. Die hebben vanmiddag hier al heerlijk ervan gegeten. Lekker toch, op je vrije woensdagmiddag! ;-)



Wat heb je nodig:
  • 450 gram (spelt)bloem
  • 350 gram ongeraffineerde suiker
  • 1 theelepel baksoda
  • 1 theelepel zout
  • rasp van 3 sinaasappels
  • 230 gram zachte roomboter
  • 4 grote eieren
  • 120 ml karnemelk
  • 120 ml sinaasappelsap
 Hoe maak je het:
  1. Rasp de sinaasappels en pers ze uit. (Ik had met 3 sinaasappels teveel sinaasappelsap, maar dat drink je dan gewoon lekker op.)
  2. Vet de tulbandvorm goed in en bestrooi met bloem, zodat de tulband straks mooi uit de vorm komt. 
  3. Verwarm de oven voor op 160 graden (hetelucht)
  4.  Zeef de bloem en roer er de baksoda en het zout doorheen.
  5. Meng de suiker met de sinaasappelrasp en mix hier de zachte boter goed doorheen, zodat het mengsel licht en luchtig is. (ongeveer 4 minuten)
  6. Voeg 1 voor 1 de eieren toe, en mix goed door. Voeg het volgende ei pas toe, wanneer de vorige helemaal opgenomen is.
  7. Meng de karnemelk met de sinaasappelsap, en voeg 1/3 deel toe aan het botermengsel en mix goed door.
  8. Voeg 1/3 van het bloemmengsel toe en mix met de mixer op de laagste stand tot een glad beslag.
  9. Herhaal deze vorige twee stappen nog 2 maal totdat al het vocht en het hele bloemmengsel gemengd is tot een mooi en glad beslag. 
  10. Doe het beslag in de vorm en bak voor 60 a 70 minuten in de oven.
  11. Laat de tulband 10 minuten afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt, om de voorkomen dat hij scheurt of nog aan de vorm blijft plakken.
Ik hoop dat hij bij jullie net zo in de smaak valt als hier thuis.

Geniet ervan!

Liefs,
Willeke

Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram 



Reacties