Zelf eieren pasteuriseren

Rauw ei, best een lastig dillema. Als je veel kookt en bakt, kom je regelmatig recepten met rauw ei tegen. Over rauw ei is best veel te doen. Zo is het alom verspreide verhaal dat je van rauw ei erg ziek kunt worden. Vooral jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met gezondheidsproblemen en oudere mensen zijn een risico groep. Maar andere berichten zeggen juist dat rauw ei heel gezond is, en dat de salmonella zich vooral aan de buitenkant van het ei bevind. Maar goed, de salmonella kan dan weer door de eierschaal naar binnen dringen, en logisch genoeg betekend dat dus, hoe langer het ei ligt, hoe meer kans je hebt, dat de bacteriën ook in het ei zitten.

Om een lang verhaal kort te maken, voor mezelf ben ik niet zo bang voor salmonella, maar als ik voor anderen kook en bak, doe ik dat wel liever safe, en vermijd ik dus maar de rauwe ei recepten.

In sommige winkels kun je ook gepasteuriseerd eiwit en gepasteuriseerd eigeel kopen, maar op de een of andere manier heb ik daar iets tegen. Voor mijn gevoel kan dat nooit meer zo lekker zijn, of misschien is er wel van alles toegevoegd om het goed te kunnen houden voor langere tijd.

Opeens bedacht ik me, dat het misschien ook wel mogelijk is om zelf je eieren te pasteuriseren. Ik ging informatie zoeken en kwam tot de conclusie dat dat inderdaad mogelijk is. Het enige wat je nodig hebt is een goede digitale kookthermometer. Deze kun je al voor ongeveer een tientje kopen bij diverse winkels. Voor de zekerheid is het misschien goed dat je even kijkt of je thermometer de juiste temperatuur aangeeft. Want er zit best een klein verschil tussen de temperatuur dat de salmonella gedood wordt en de temperatuur dat het eiwit gaat stollen. Ongeveer 12% van het eiwit stolt namelijk bij 62 graden. De rest van de eiwitten in het ei, stollen bij hogere temperaturen en salmonella wordt gedood bij 60 graden. Stel dat je thermometer een lagere temperatuur aangeeft, dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat je eiwit al stolt, en geeft je thermometer een hogere temperatuur aan, dan loop je het risico dat de salmonella niet gedood wordt.

Durf je het aan? Lees dan snel verder!





Hoe ga je te werk:
  1. We gaan eerst de thermometer ijken. Zet een pannetje water op het vuur en breng het aan de kook. Zet de thermometer in het kokende water en wacht tot de temperatuur niet meer veranderd. Water kookt bij 100 graden. Geeft je thermometer dit aan, top! Zo niet, dan moet je met de afwijking rekening houden bij het pasteuriseren. 
  2. Verwarm nu in een pannetje water tot 60 graden. Let op, dit moet zoveel water zijn, dat je eieren onder water kunnen staan. Haal bij 60 graden je pannetje van het vuur en leg de eieren erin. Laat zo rustig een kwartiertje staan. Zo kunnen je eieren alvast voorverwarmen en hoef je straks minder lang te pasteuriseren.
  3. Zet je pannetje weer op het vuur. Verwarm tot ongeveer 50 graden, en zet dan het vuur zachter. Speel wat met de stand, zodat het water langzamerhand naar de 60 graden gaat. Gaat dat te hard en kom je boven de 60 graden, dan haal je snel je pannetje van het vuur, zet je de pit zachter, laat hem weer afkoelen naar 60 graden en zet hem weer op het vuur. Zo speel je een beetje met de temperatuur voor 3 minuten. Na 3 minuten op 60 graden zijn de eieren gepasteuriseerd.
  4. Giet het water af en laat de eieren afkoelen in koud water.
Geniet van alle recepten die je nu kunt maken met 'rauw' ei

Liefs, Willeke 


Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram


Bronnen:
http://www.groenevrouw.nl/rauwe-eieren/
http://home.kpn.nl/reijhamer/ei.htm
http://www.zelfmaakrecepten.nl/eieren-bereiden/ 

Reacties

Interessant! Hou het in m'n achterhoofd, een kookthermometer heb ik in huis. Misschien dat ik het nog eens ga doen om zelf mayonaise te maken.
De rauwe eieren erin houden me toch een beetje tegen. Al hou ik me er ook niet strikt aan, want een
beslagkom leeg likken doen wel vaak wel weer ;-)
Anoniem zei…
Wat ik me afvraag. Is de kans dat de hoeveelheid Salmonella toeneemt juist niet groter? De eieren worden immers eerst langzaam opgewarmd. Ze worden een tijdje verwarmd weggezet. Creëer je hiermee juist niet de ideale broedstoof? Of alle Salmonella's vervolgens gedood worden met deze methode,ik heb geen idee. Is dit ooit onderzocht/ aangetoond?
Anoniem zei…
Dank je voor deze beschrijving, ga het zelf ook proberen.
Een opmerking echter:
Je zegt
Mijn thermometer geeft 99,6 graden aan. Dat betekend [sic] dus dat als mijn thermometer 59,6 graden aangeeft, dat overeenkomt met 60 graden.

Dit klopt niet.
Het is uitermate onwaarschijnlijk dat je thermometer een absolute foutmarge van 0.4 graden heeft. Logischer zou 0.4 % zijn.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Dank je wel voor je opmerking. Ik ga het aanpassen.