carrot cookies

Ook voor februari had ik mij weer ingeschreven voor de foodblogswap. En ieder keer kijk ik gelijk aan het begin van de maand op de toegewezen blog om alvast wat inspiratie op te doen, en misschien alvast wat te bakken. Dat ik in de laatste week van februari op vakantie zou gaan, zag ik dan ook helemaal niet als een belemmering. Ik zou het gewoon allemaal voor die tijd al klaar hebben. Maar helaas, de realiteit was anders en wat ben ik nu dan ook blij met deze extra dag in februari. Gelukkig is er nu een 29 februari en kan ik dus echt letterlijk op de valreep m'n recept delen.

Ik mocht deze keer iets maken van de blog van Sandra. Wat een leuke blog weer om op rond te snuffelen. Er staan heel wat dingen die ik nog wel een keer wil proberen. Maar omdat ik nu wat laat was, heb ik besloten om iets te maken met ingrediënten die ik nog in huis had, en evt. zo nodig aan te passen. De keus is gevallen op deze wortel koekjes. Na al dat snoepen in de voorjaarsvakantie, tijdens de reis en op de pistes, kunnen we best iets gezonders gebruiken.

Omdat ik niet meer genoeg havermout in huis had, heb ik het restje havermout gemengd met het restje amandelmeel wat ik nog had. De agavesiroop heb ik vervangen voor honing en in plaats van bakpoeder heb ik baksoda gebruikt. Omdat baksoda een zuur ingrediënt nodig heeft, heb ik dat toegevoegd in de vorm van citroensap. 

Het resultaat is heerlijk. Als je van carrotcake houd, maar niet altijd zin hebt in een grote taart, is dit een fijne afwisseling.

Benieuwd hoe je ze maakt? Lees snel verder.


 
Wat heb je nodig:
  • 75 gram havermout
  • 30 gram amandelmeel
  • 125 gram speltmeel
  • 100 gram wortel-rasp
  • 1/2 theelepel baksoda
  • 5 gram kaneel
  • sap van een halve citroen
  • snufje zout
  • 30 gram roomboter
  • 100 gram honing
  • 1 ei
  • merg van 1/2 vanillestokje
Hoe maak je het:
  1. Meng de havermout, amandelmeel, speltmeel, baksoda, kaneel, zout en vanillemerg door elkaar.
  2. Verwarm de roomboter met de honing op laag vuur, tot de roomboter gesmolten is.
  3. Meng het roomboter honing mengsel met de droge ingrediënten. 
  4. Voeg het ei toe en het citroensap en meng nog een keer goed door elkaar.
  5. Laat een half uur rusten in de koelkast.
  6. Vorm van het deeg koekjes en bak 15 minuten in de oven op 160 graden.
  7. De koekjes blijven zacht, een beetje cakeachtig. Je kunt ze wellicht ook in een cupcakevorm bakken.
 Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke

Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram


Reacties