Oliebollen

Zo erg is het, geloof ik, nog nooit geweest. Tussen de vorige foodblogswap en deze foodblogswap heb ik gewoon geen enkele blog geschreven. Ik ben de laatste tijd dan ook super druk geweest met van alles. Als lid van de activiteitencommissie van de basisschool, en als juf van de kinderbijbelclub van onze kerk had ik zo mijn verplichtingen. Zo moest er voor beide een kerstviering georganiseerd worden. Super leuk om te doen natuurlijk, maar daardoor geen ruimte in mijn hoofd om ook nog over andere dingen na te denken. 

Maar goed... voor de kerstviering van de kinderbijbelclub had ik beloofd om oliebollen te bakken. Op de blog van Ellouisa zag ik een heerlijk oliebollenrecept. De keuze was toen snel gemaakt, het leek me wel handig om die twee te combineren.

De blog van Ellouisa is trouwens echt een pareltje onder de blogs. Ik vond het heerlijk om er wat rond te snuffelen, en zal er zeker vaker blijven komen voor inspiratie.  

Zoals de gewoonte is bij een foodblogswap, verander je het een en ander, om er zo je eigen recept van te maken. Zo gebruikte ik gedroogde gist i.p.v. verse gist, en sinaasappel in plaats van citroen. De gewone suiker heb ik vervangen voor palmsuiker en de sukade heb ik eruit gelaten. Al met al, was het resultaat heerlijk, en de oliebollen werden gretig ontvangen en gegeten door de kinderen van de kinderbijbelclub.

Dank je wel voor dit heerlijke recept Ellouisa, ik ga ze zeker vaker maken. Gelukkig is het bijna oud en nieuw ;-)



Ingrediënten:
(voor ongeveer 40 oliebollen)
  • 700 gram (spelt)bloem
  • 700 ml melk
  • 7 gram gedroogde gist
  • 300 gram rozijnen
  • rasp van 1 sinaasappel
  • 2 fijngesneden appels (ik gebruikte Jonagold)
  • 4 gram zout
  • 2 eetlepels suiker
  • 2 flessen zonnebloemolie
Hoe maak je het:
  1.  Doe in een ruime kom in deze volgorde de melk, het gist, de bloem, het zout en de suiker.
  2. Mix het mengsel goed door
  3. Voeg de rozijnen, de sinaasappelrasp en de fijngesneden appels toe, en mix nog even door. 
  4. Laat het mengsel op een warme plek minstens een uur rijzen.
    (ik deed dit in de oven, die ik had verwarmd op 30 graden. Het mag in ieder geval niet in de tocht staan.)
  5. Verhit in een wok of grote pan 2 liter olie tot 180 a 190 graden. (dit kan natuurlijk ook in de friteuze) Ik controleerde de temperatuur regelmatig met mijn thermometer.
  6. Schep met een klein sauslepeltje de oliebollen in de olie, en bak ze aan beide kanten goudbruin.
  7. Ik liet ze even uitlekken in een vergiet, en deed ze daarna over in een andere schaal.
  8. Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke


Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram

Reacties