Heel Putten Bakt E-Nummervrij en Suikervrij 2015 inclusief recept!

Beste Lezers,

Ik heb de eer om als gast hier een stukje te schrijven op het blog van Willeke!
En wel, over de bakwedstrijd en de winnende taart van “Heel Putten Bakt 2015”!

Begin september kwam via de facebookpagina ‘Smakelijck E-Nummervrij en Suikervrij Leven’ een aankondiging van een evenement voorbij met de vraag; ben jij enthousiast en de mogelijke winnaar van Heel Putten Bakt E-Nummervrij? Ga dan naar www.restaurantsmakelijck.nl en schrijf je in voor 1 oktober…! Hmmm.. dat is wel erg leuk dacht ik… maar het is nogal een eind uit de buurt en is het niet wat hoog gegrepen..? Ik zat in twijfel! Tja het is voor hobbybakkers staat er… Nou dat ben ik toch! zei ik tegen mezelf! Er was ruimte voor 12 deelnemers dus veel tijd om te dubben had ik niet… Ach doe eens gek dacht ik, ik schrijf me in! 
Ik hoorde bij de eerste aanmeldingen dus ik wist dan ook meteen dat ik mee kon doen!

Bibbers… nu heb ik A gezegd, nu moet ik ook B zeggen..
Wat ga ik maken, was de volgende vraag!

Ik wilde iets met chocolade, noten, fruit, het moesten laagjes worden, smeuïg, knapperig, tja het moest eigenlijk een alles in 1 taart worden.. èn het liefst genoeg smaken om het een allemansvriend te laten worden.

De chocolade laag was ik al snel over uit. Ik maakte eerder wel eens smeuïge brownies die goed in de smaak vielen, dat leek me een heerlijke basis om mee te beginnen. Nog wel even rekenen en uitproberen want ik gebruikte voorheen een chocoladereep van Vivani 92% in mijn recept maar nu moest ik alles zelf maken vond ik dus we gingen met cacaomassa en cacaoboter aan de slag!

Een merenguelaag moest er tussen, want de taart hoger krijgen met alleen 2 chocoladelagen ging ‘m niet worden! Voordat ik de merengue goed kreeg heb ik heel wat ingrediënten verspeelt! Elke keer zakten de eiwitten in en werd het helaas onbruikbaar! Ik gaf de moed bijna op, ik had de kokossuiker al extra fijn gemalen maar ook dat hielp niet. Beetje bij beetje ging ik minder suiker toevoegen totdat uiteindelijk de eiwitten mooi glanzend overeind bleven.. Yes! 
Daarna nog fijngehakte hazelnoten erdoor want ook die smaak wilde ik zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van de taart terug laten komen. 

Als fruit koos ik voor de aardbei! Aardbeien en chocolade.. mmm.. die combinatie vind ik altijd goed! Hele aardbeien, aardbeien door de botercrème, èn aardbeienjam. En dan net genoeg om elke keer dat zoetje terug te laten komen, maar niet te overheersend. 

Wij eten zelf gewoonlijk ook zuivelvrij, maar daar ben ik deze keer vanaf geweken. Behalve e-nummer en suikervrij wilde ik de taart ook glutenvrij hebben dus om het mezelf niet al te moeilijk te maken mocht de zuivel er dit keer inblijven. Een combinatie van slagroom en roomkaas moesten de laag met hele aardbeien gaan bedekken en als topping… cacao-slagroomroosjes! 

Ja en dat alles moest binnen 2 uur gaan gebeuren! Ik had geen idee hoe ik qua tijd zou zitten als ik alles zo snel mogelijk achter elkaar zou doen.. Dat moest ik dan eerst maar eens uitproberen. Alles klaargezet en binnen handbereik, stopwatch aan èn.. bakken maar! En het ging! Al wist ik wel dat ik niet veel tijd over zou hebben om fouten te maken! Maar ik was blij, dit ging mijn wedstrijdtaartje worden!

Over smaak valt niet te twisten natuurlijk maar ik liet het taartje toch nog even keuren. Dus de taart ging in stukken en werd gekeurd door familie en collega’s, en ik nam de tips en goedkeurende mmmm’s graag in ontvangst J 

Zaterdag 17 Oktober ging ’s morgens om half 6 de wekker, de laatste dingen werden ingepakt en kwart over zes reden we in alle vroegte, vergezeld door ma en zus als supporters, Zeeland uit op weg naar Putten. Ruim op tijd kwamen we aan bij Restaurant Smakelijck, en werden we met een heerlijk bakje koffie ontvangen door Williene. Op het gemakje de spullen uitgeladen en kennisgemaakt met de andere deelneemsters die ook, zoals ik, met de eerste ronde mee zouden doen. 

Nadat Williene uitleg gegeven had over de aanwezige ingrediënten en materialen klonk om half 10 het sein: Bakken maar! Hop meteen die oven aan, wel op een lagere temperatuur dan thuis, want deze heteluchtovens gaan als een speer! Mijn steelpan op het kookplaatje om au bain-marie mijn chocolade te maken! Keukenmachine aan.. kloppen, hakken, roeren, snijden.. alles tegelijk! Tot mijn schrik viel de oven nog uit, maar gelukkig stond er nog niets in, en had de technische dienst het klusje snel geklaard.  De jury ( Williene en Willeke) kwam regelmatig even langs voor een kijkje en een babbeltje. Toen Williene aangaf dat de laatste minuten in gingen was mijn keukenblok veranderd in een enorme ravage, waren de meeste al klaar ,sommige zelfs opgeruimd, en stond ik met bibberend vingertjes de laatste hand te leggen aan het decoreren van de taart.. Ik wierp nog sluiks een blik op zij en zag behoorlijk wat mensen staan! Oja en die keken onder andere naar mij natuurlijk! Pff warm dat ik het kreeg, maar voordat ik in de stress schoot dacht ik; kom op, doorgaan! ‘’De tijd is om’’ zei Williene, en met een rood hoofd maar voldaan schoof ik mijn taart opzij.. Klaar was ie! Yes!

De taarten zetten we netjes op een rij en om de beurt vertelden we aan jury en belangstellenden welke taart we gemaakt hadden en uit welke ingrediënten hij bestond. Daarna werd er door de jury geproefd en beoordeeld. Het derde jurylid was Rein (De manager van smakelijck) hij had ons niet aan het werk gezien dus jureerde blind. Veel commentaar gaf hij op dat moment niet maar wie goed oplette zag dat zijn gezicht wèl regelmatig boekdelen sprak. Voor de uiteindelijke uitslag moesten we toch nog even geduld hebben want ’s middags ging de tweede groep baksters van start! Ondertussen genoten wij van een heerlijke, verantwoorde lunch in het restaurant.

Van 15.30 tot 16.00 ging de jury in beraad, ook een hele klus, zoveel verschillende decoraties en smaken! Tegen die tijd begon het wel wat te kriebelen in de maag.. tja de kans van winnen heb je als je mee doet maar het kan ook goed niet zo zijn! Voor mezelf wist ik in ieder geval dat ik het onderste uit de kan had gehaald en ik had er enorm van genoten! Maar toch.. die kriebels.. 

Klokslag 4 uur kwam de jury terug in de bakzaal, waar wij stonden te wachten met onze taarten.
Eigenlijk was er geen een taart niet mooi of niet lekker! De jury gaf ook aan dat het niveau dit jaar echt hoog lag! Behalve een eerste prijs was er ook een 2e en 3e prijs te vergeven, erg leuk want zo maak je nog meer kans om met ‘iets’ naar huis te gaan! De tweede en derde prijs bestonden allebei uit een mooi emaille kannetje, een waardebon en een dinerbon te besteden bij Restaurant Smakelijck. En de hoofprijs was de Multifunctionele Magimix Pâtissier twv €799,-! Wie wil dat nou niet winnen?!

Maar dan nu… naar wie gaan de prijzen?! Het lag op het het puntje van Williene’s tong om te zeggen naar wie de 1e prijs zou gaan maar Rein greep in en zei; eerst de 3e prijs!
Dus eerst de winnaar van de derde prijs, en dat werd de bakster van het heerlijke herfsttaartje met mokka en walnoten.. Jeanine Kesselaar! De tweede prijs ging naar de bakster van de mooie piramidetaart.. Alianne Jong! En de eerste prijs en daarmee de hoofdprijs ging naar de bakster van de zeeuwse chocolade-schuimtaart.. ik keek even naar mijn taart en naar Williene, wat? Die van mij? Yes!! Ik heb ‘m… de hoofdprijs!! Echt onwerkelijk.. maar zo leuk! En wat een prijs, echt een heel groot cadeau! Ik keek nog eens opzij naar mijn supporters.. en ze knikten yeah in the pocket!!

Na de wedstrijd mochten alle belangstellenden van onze taarten proeven. Ik schoof een stukje aan de kant voor thuis, deelde de rest van de taart in no time uit en nam alle complimenten en felicitaties ietwat opgelaten maar met veel plezier in ontvangst.  Daarna vertrokken we met 2 van de 3 prijzen terug naar Zeeland.. dat is toch zeker wel een reisje Putten waard he? 

Koken en bakken is mijn grootste hobby dus in mijn vrije tijd verslijt ik heel wat uren in mijn keukentje. De Magimix helpt me daar tegenwoordig een handje bij en word bijna dagelijks met veel plezier gebruikt!  

Heb je even 2 uurtjes de tijd? Dan raad ik je aan om mijn onderstaand recept eens te proberen! 
Succes & Smakelijk!



 
RECEPT: Zeeuwse Chocolade-Schuimtaart
 
Ingrediënten:
 
Chocolade:
40 gram cacaomassa
5 gram cacaoboter
18 gram kokosbloesemsuiker
½ eetlepel kokosolie
 
Chocoladecake:
60 gr roomboter, zacht, kamertemp.,
130 gr kokosbloesemsuiker
5 bio eieren
½ el vanille extract
30 gr rauwe cacaopoeder
Snufje zout

Meringue:
100 gram hazelnoten
5 eiwitten
65 gram kokosbloesemsuiker
1 eetlepel aardappelzetmeel

Aardbeienbotercreme:
250 gram roomboter, kamertemp
130 gram aardbeienjam
10 gram kokosbloesemsuiker

Slagroom/roomkaascreme:
200 ml slagroom
100 gram roomkaas

Aardbeienlaag:
Zelfgemaakte jam of St. Dalfourjam

Slagroomroosjes:
200 ml slagroom
Snuf kokosbloesemsuiker
2 tl rauwe cacao

Voorbereiding:
  1. Verwarm de oven voor op 180graden.
  2. Rooster alle hazelnoten uit het recept + 200 gram extra ter decoratie bruin in de oven.
  3. Bekleed 2 bakblikken van 23 cm met bakpapier.
  4. Leg roomboter buiten de koelkast.
  5. Teken 2 rondjes van 23 cm op een vel bakpapier of bekleed 2 bakblikken van 23 cm.
Chocolade:
 
         Smelt alle ingrediënten voor de chocolade au bain-marie en roer het goed door elkaar.

Chocoladecake:
  1. Prak met een vork de boter in de kokosbloesemsuiker tot je een rulle zand structuur hebt en klop vervolgens in een ander kommetje de eieren los tot ze schuimen.
  2. Voeg het vanille extract eraan toe en vervolgens de cacaopoeder en het snufje zout.
  3. Heel goed roeren zodat het een geheel wordt en dan doe je de natte ingrediënten -inclusief de gesmolten chocolade- bij de droge.
  4. Wederom goed roeren en vervolgens giet je het beslag in 2 ronde bakblikken van 23cm.
  5. Bak deze ongeveer 10 a 15 minuten in de oven tot ze midden droog zijn.
  6. Laat afkoelen op een rooster. Zet oven terug naar 150 graden.
Meringue:
  1. Maal 100 gram hazelnoten en zetmeel in de keukenmachine tot een fijn meel.
  2. Doe eiwitten in een vetvrije kom en klop stijf met een mixer.
  3. Zodra eiwitten schuimig worden, voeg al kloppend beetje bij beetje het suiker toe. Klop totdat eiwit stijf is.
  4. Vouw de fijngemalen hazelnoten door het eiwit. Doe dit voorzichtig om zo min mogelijk lucht uit de eiwitten te slaan.
  5. Doe het hazelnotenmengsel in een spuitzak. Spuit twee gelijke taartbodems binnen de cirkels op het bakpapier.
  6. Bak ze in de oven in ongeveer dertig minuten droog.
  7. Laat goed afkoelen op een rooster. Hoe beter gekoeld hoe gemakkelijker je het bakpapier kan verwijderen zonder de meringue te beschadigen.
Aardbeienbotercreme:
  1. Mix de roomboter luchtig
  2. Voeg de jam en kokosbloesemsuiker toe en mix het geheel  goed door.
 
Slagroom/roomkaascreme:
  1. Mix de slagroom tot hij luchtig wordt.
  2. Prak de roomkaas tot een egale massa
  3. Voeg toe aan de slagroom en klop het geheel nog heel even goed door.

Slagroomroosjes:
  1. Klop de slagroom luchtig.
  2. Voeg een snuf kokosbloesemsuiker en de cacao toe, en meng het geheel goed door.

Samenstellen: 
  1. Leg een van de 2 chocoladecakes op een werkplank of serveerschaal. Smeer er een flinke laag aardbeienbotercreme op. Strooi daarop wat fijngehakte hazelnootjes.
  2. Leg een merengueschijf bovenop de laag met hazelnootjes. Maak de aardbeien schoon en snijd zowel boven als onderkant recht af zodat ze ongeveer even hoog zijn, en bedek de schijf met de aardbeien.
  3. Spuit met behulp van een spuitzak de slagroom/roomkaas crème tussen en over de aardbeien. Smeer het mooi vlak uit. En strooi er fijngehakte hazelnootjes over.
  4. Leg daarop weer een meringueschijf en smeer die in met aardbeienjam.
  5. Leg daarop de laatste chocoladecake.
  6. Smeer de hele taart royaal in met de overige aardbeienbotercreme.
  7. Bestrooi de bovenkant van de taart met kokosrasp.
  8. Hak de overige hazelnoten in stukjes en rasp een stuk pure chocolade erdoor heen. Druk dit tegen de zijkanten van de taart.
  9. Spuit met behulp van een spuitzak en een stervormig spuitmondje de slagroomroosjes.
  10. Versier de taart met verse aardbeien, zeeuws knopje, en strooi met behulp van een zeefje cacaopoeder over rand met slagroomroosjes.
Klaar!

Groetjes,
Hanneke Kesselaar

Ps. De temperatuur is gebaseerd op een elektrische oven




Reacties

Leuk om te lezen! Vorig jaar heb ik meegedaan met Heel Putten Bakt, was erg leuk.
Gefeliciteerd met je prijs en veel plezier ermee!

Groetjes Anita
Unknown zei…
Bedankt Anita! Jij had toch de High Thee gemaakt?
Unknown zei…
Leuk geschreven Han!