Roze koeken

Het is weer tijd voor de foodblogswap. Altijd weer leuk om te mogen koken of bakken van een andere blog. Dit keer kreeg ik de blog van Dorien toegewezen. Op haar blog deelt ze de lekkerste recepten. Het was lastig om wat te kiezen, want er staan behoorlijk wat recepten op die ik wel eens zou willen maken, maar uiteindelijk gekozen voor deze lekkere roze koeken. http://doortjeskeuken.nl/2015/05/roze-koeken/ Deze stonden al een poosje op mijn lijstje om gemaakt te worden, dus vond dit een goed moment om ze van mijn lijst te kunnen schrappen.

Ik heb de suiker en basterdsuiker vervangen voor palmsuiker, de amandelspijs heb ik zelf gemaakt, en de suikerglazuur heb ik vervangen voor eiwitglazuur. Deze wordt wel niet zo hard, maar is wel mogelijk met wat gezondere suiker.

Ik heb de koeken gebakken in mijn tupperware vorm voor tartelette, omdat ik geen bakringen heb.

En dit is het resultaat.  Benieuwd hoe je ze maakt? Lees dan snel verder.


Wat heb je nodig:
(voor 6 koeken)
Hoe maak je het:
  1. Weeg de roomboter en de suiker af, en roer de suiker goed door de roomboter
  2. Voeg de speltbloem en de baksoda toe en roer er doorheen.
  3. Nu nog 10 gram citroensap en 1 eidooier erdoor mengen.
  4. Kneed het kruimeldeeg wat je nu hebt even kort tot een bal.
  5. Rol uit en steek er 6 rondjes van iets minder dan een cm dik uit, waarmee je de tartelettevorm bekleed.
  6. Zet voor een half uur in de koelkast.
  7. Maak in de tussentijd de amandelspijs
  8. Verwarm de oven voor op 200 graden hetelucht.
  9. Haal het deeg uit de koelkast, Neem een koffielepeltje amandelspijs en rol er een balletje van, die je platdrukt als een hamburger. Leg op iedere koek de amandelspijs. Zorg ervoor dat de randen voor 1 cm vrij blijven.
  10. Bak de koeken voor 15 tot 17 minuten in de oven.
  11. Laat goed afkoelen. Maak ondertussen de eiwitglazuur.
  12. Klop het eiwit stijf
  13. Doe de druivensap en de honing in een pannetje en meng goed, totdat de honing opgelost is.
  14. Verwarm tot een temperatuur van 116 graden.
  15. Schenk in een dun straaltje bij de eiwit, terwijl de mixer aan staat.
  16. Blijf kloppen tot het eiwitglazuur is afgekoeld.
  17. Besmeer de koeken ermee!
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke



Volg mij ook op Facebook, Pinterest en Instagram



Reacties