Blog 1 jaar! (inclusief recept voor feesttaart)

Gisteren bestond mijn blog alweer 1 jaar. In dat jaar heb ik heel veel lieve en leuke reacties gekregen via mail en Facebook. Dank jullie wel daarvoor. Leuk dat ik op deze manier mensen kan inspireren.

Inmiddels heb ik 54 blogs geschreven en is dit de 55ste. Sommige blogs zijn al heel wat keren gelezen, zoals bijvoorbeeld de blog, waarin ik gaten in spijkerbroeken herstel met textiellijm of de blog dat ik de glansspoelmiddel in de vaatwasser vervang voor azijn. En om de top 3 af te maken het recept van de appelnotentaart met marsepein en havermout.

Bij een verjaardag hoort natuurlijk een feesttaart, daarom hierbij het recept van een taart die ik een half jaar terug maakte voor de verjaardag van onze oudste zoon. Hij had hem zelf uitgezocht van de blog van Laura's Bakery. Het recept heb ik niet eens zo heel veel aan veranderd, behalve dan dat ik mijn eigen biscuit recept heb gebruikt en de suiker in de mascarpone crème heb vervangen door honing.


Benodigdheden
(Voor een taart van 24 cm doorsnee)

Biscuit:
  • 5 eieren
  • 125 gram oerzoet
  • 100 gram speltbloem
  • 25 gram maïzena
Kwark:
  • 12 blaadjes gelatine
  • 500 gram naturel kwark
  • 300 gram aardbeien (ik gebruikte uit de diepvries)
  • 250 ml versgeperst sinaasappelsap
  • 250 ml slagroom
Mascarpone crème:
  • 250 gram mascarpone
  • 125 gram crème fraiche
  • honing naar eigen smaak
Extra:
  • Ongeveer 12 grote verse aardbeien
  • Fruit om mee te decoreren

Hoe maak je het:

Biscuit:
  1. Mix de eieren met de suiker 20 minuten tot de suiker helemaal is opgelost en het dik en luchtig is.
  2. Meng met een spatel heel voorzichtig de gezeefde bloem en maïzena toe.
  3. Bak het biscuit in ongeveer 40 tot 45 minuten gaar (hetelucht 160 graden)
  4. Laat het biscuit goed afkoelen en snijd daarna in twee lagen.
  5. Leg de onderste laag op de bodem van je springvorm
  6. Snijd de aardbeien doormidden, en zet die langs de rand van de springvorm
Kwark:
  1. Week de gelatineblaadjes in koud water.
  2. Pers de sinaasappels uit, tot je 250 ml hebt (ongeveer 2 sinaasappels)
  3. Klop de slagroom stijf
  4. Pureer de aardbeien
  5. Los de gelatineblaadjes op in de sinaasappelsap, die je een klein beetje verwarmd
  6. Meng de kwark met het sinaasappelmengsel (let op, dit mag echt niet heet zijn)
  7. Voeg de gepureerde aardbeien toe, en spatel de slagroom er luchtig doorheen.
  8. Giet het kwarkmengsel op de bodem van het biscuit. Doe dat voorzichtig, zodat de aardbeien langs de rand netjes blijven staan.
  9. Laat opstijven in de koelkast.
Mascarpone crème:
  1. Meng de mascarpone met de crème fraiche
  2. Roer er een eetlepel honing doorheen, en proef even of je het zoet genoeg vind.
  3. Voeg zo nodig nog wat honing toe.
  4. Haal de kwarktaart uit de springvorm
  5. Leg de 2e biscuit laag op de kwarklaag
  6. Besmeer met de mascarpone crème
  7. Decoreer met het fruit.
Eet smakelijk!

Liefs,
Willeke
(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)

Reacties

Gefeliciteerd, altijd leuk en gezellig om je blogs te lezen!

Groetjes Anita
Unknown zei…
Hoi Willeke, wat is de reden dat je in dit recept hebt gekozen voor oerzoet en bijvoorbeeld niet voor kokosbloesemsuiker of honing?
Groetjes, Barbara
toen gebruikte ik nog veel oerzoet. Maar je kunt dat een op een vervangen voor kokosbloesemsuiker of palmsuiker. De taart wordt alleen wat bruiner, maar gaat prima. Doe het zelf heel erg door elkaar gebruiken.