Appelsap en appelmoes

Als ik zelf appelsap maak met de slowjuicer, blijft er altijd pulp over. Weggooien is jammer. Opeens bedacht ik dat ik dat ook wel met de appelmoes kan meekoken. Zo hoef je niets weg te gooien, en heb je op een erg goedkope manier een fles appelsap en appelmoes.

Ik koop mijn moesappels altijd bij een fruithal in Amersfoort. Deze appels zijn biologisch. Ook hebben ze wat plekjes en daarom worden ze altijd voor 1.50 per 2 kilo verkocht.

Van deze hoeveelheid kan ik minimaal 1 fles appelsap van 1 liter en 2 potten appelmoes van 750 ml maken. Het ligt natuurlijk wel een beetje aan hoeveel sap de appels bevatten. Voor 1,50 heb ik dus een heerlijke fles versgeperste biologische appelsap en 2 potten biologische appelmoes zonder suiker.

Even ter vergelijking, als ik dat zou kopen bij de supermarkt dan zou ik voor een vergelijkbaar potje appelmoes van Smaakt (370 ml, dus dat is de helft van mijn hoeveelheid) 0.82 euro kwijt zijn en voor een fles biologische appelsap minimaal 2 euro. Ik zou dan totaal 5.28 kwijt zijn.

Nu weet ik wel dat je eigenlijk ook de kosten van je slowjuicer mee moet rekenen en de kosten voor het koken, dan kom je misschien wel op hetzelfde bedrag uit, maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen. ;-)


Hoe maak ik het:

  1. Schil alvast 2 of 3 appeltjes en breng ze met een klein beetje water aan de kook.
  2. Laat zachtjes koken terwijl je ondertussen de appels uitperst met een sapcentrifuge of slowjuicer. (ik schilde de appels en haalde de klokhuizen eruit. Leek me niet zo lekker als dat ook in de appelmoes terecht zou komen.)
  3. Schep het schuim van de appelsap af en doe het bij de appelmoes in de pan.
  4. Evt. kun je bij de appelsap een klein beetjes citroensap doen, zodat de appelsap niet verkleurd.
  5. Doe de pulp ook bij de appels in de pan en laat even meekoken.
  6. Heb je nog wat appels over dan kun je die ook nog meekoken met de appelmoes.
  7. Als alle appels zacht zijn kun je de appelmoes pureren met de staafmixer.
  8. Nu nog wat kaneel erdoor roeren en je appelmoes is klaar.
Vind je het niet zoet genoeg, dan kun je altijd nog wat suiker of honing toevoegen.

Eet (en drink) smakelijk!

Liefs,
Willeke
(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)

Reacties

Marjon zei…
Goed idee. Ik wilde juist de pulp eens door de cake beslag roeren. Waarom schep je het schuim van de appelsap af en doe je dit schuim door de appelmoes? Hartelijke groet,
Marjon
Door cakebeslag zal ook wel lekker zijn. Vind de appelsap er net wat lekkerder uitzien zonder het schuim. Weet eigenlijk helemaal niet of ik het beter wel of niet kan doen.