Slagroomtaart met aardbeien en druiven (e-vrij en geraffineerd suikervrij)

Na veel experimenteren is het me eindelijk gelukt om zelf een biscuit te bakken. Het enige wat ik daarvoor nodig heb is suiker, meel en eieren. Dat heb ik eigenlijk altijd wel in huis, dus kan ik nu wanneer ik maar wil een lekkere biscuit bakken.

Voorheen gebruikte ik altijd de mixen van Zeelandia of Funcakes, maar die heb ik niet altijd op voorraad, en het is me nog al eens gebeurd dat ik misgreep.

En het recept wat ik nu heb, is zo lekker, en ook nog eens vrij van e-nummers en geraffineerde suiker, dat ik niet denk dan ik ooit nog de biscuitmix zal gebruiken.


Normaal gesproken gebruik ik een biscuit voor een marsepeintaart. Nu heb ik hem gebruikt om er een lekkere slagroomtaart van te maken. Gevuld met zelfgemaakte jam, en gedecoreerd met zelfgemaakte amandelcrunch.
 
Benodigdheden (voor een bakvorm van 20 cm)
  • 4 eieren
  • 100 gram oerzoet (of welke andere suiker dan ook)
  • 80 gram tarwebloem
  • 20 gram maïzena 
  • 90 gram amandelschaafsel
  • 90 gram oerzoet
  • 1 eiwit
  • 2 eetlepels jam
  • 200 ml slagroom
  • 80 gram mascarpone
  • scheutje agavesiroop
  • druiven
  • aardbeien

Hoe maak je het:
  1. Mix de eieren met het suiker 20 minuten tot het lekker schuimig en stevig is.
  2. Spatel heel voorzichtig de gezeefde bloem en maïzena toe.
  3. Vet de springvorm in en vul met het beslag.
  4. Bak de taart in 35 minuten op 160 graden (hetelucht)
  5. Laat afkoelen
  6. Meng het amandelschaafsel met de suiker en het eiwit. Verdeel over een bakpapiertje op een bakplaat en bak ongeveer 30 minuten in de oven op 150 graden (hetelucht)
  7. Laat even afkoelen en maal het fijn met een keukenmachine of door er met een deegroller over heen te rollen.
  8. Klop de slagroom bijna stijf.
  9. Mix de mascarpone los met een garde
  10. Meng de slagroom met de mascarpone en voeg een scheutje agavesiroop toe.
  11. Klop met de handgarde goed door elkaar tot het helemaal stevig is.
  12. Als de taart is afgekoeld snijdt je hem in 3 lagen.
  13. Vul de onderste laag met de jam. (Ik maakte zelf jam door ongeveer 10 aardbeien te pureren met de staafmixer en vervolgens een beetje suiker toe te voegen. Je kunt natuurlijk ook gewoon jam in de winkel kopen.)
  14. Leg de tweede laag erop en vul die met 2 of 3 eetlepels slagroom.
  15. Leg de laatste laag erop en smeer de taart aan de zijkanten en bovenop helemaal in met slagroom.
  16. Houd de taart aan de onderkant met een hand vast en bedek de zijkant van de taart met de amandelcrunch.
  17. Doe de resterende slagroom in een spuitzak en spuit mooie slagroomtoeven bovenop de taart.
  18. Decoreer verder met de druiven en aardbeien.
  19. De taart is het lekkerst als hij al even in de koelkast staat, zodat de smaken goed door kunnen trekken.
Eet smakelijk!

Liefs Willeke
(volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles)

Reacties

Wendy zei…
Jeetje, zelf biscuit maken is eigenlijk best makkelijk. Ik zal het onthouden voor de volgende keer dat ik weer taart ga bakken!
En je taart ziet er trouwens echt lekker uit zeg. Alsof hij zo uit de winkel komt ;-)
Dank je wel! Succes ermee...