donderdag 5 februari 2015

Azijn in plaats van glansspoelmiddel

Tot voor kort gebruikte ik altijd glansspoelmiddel in onze vaatwasser.  Glansspoelmiddel bevat het ingrediënt 2-bromo-2-nitropane-1,3-diol. Op de fles staat als waarschuwing dat je in het geval van inslikken onmiddellijk een arts moet raadplegen. Deze stof kan voor huidirritatie zorgen en bij verhitting ontleed het zodat er giftige stoffen kunnen vrijkomen. (een vaatwasser is over het algemeen erg heet, dus geloof mij, die giftige dampen komen zeker vrij.) en het is ook nog eens zeer giftig voor waterorganismen. Al met al niet een heel fijn stofje dus.


Toen ik dan ook las dat je er net zo goed azijn voor kon gebruiken, was het niet heel moeilijk om gelijk over te stappen.
  • Azijn is namelijk gewoon eetbaar, ik hoef me dus geen zorgen te maken dat deze stof evt. achterblijft op mijn vaat, en dat ik het op die manier binnen krijg.
  • Azijn is ook nog eens super goedkoop. Een fles azijn kost mij 0,37 cent per liter, terwijl een fles glansspoelmiddel mij 1,59 per 500 ml kost, dus omgerekend 3.18 per liter.
En azijn heeft nog veel meer voordelen.
  • Het ontkalkt gelijk de vaatwasser
  • Glaswerk komt er mooi glanzend uit
  • Er blijft geen blauwige waas achter op de vaat, zoals bv Glassex ook doet op ramen.
  • Nooit meer een stinkende vaatwasser, want de azijn neutraliseert alle geurtjes.
  • Azijn is bacteriedodend.
Al overtuigd?
Ik hoop van wel. Je doet er je gezondheid, het milieu en je portemonnee een groot plezier mee.

Liefs Willeke
Volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles

15 opmerkingen:

  1. Kende je de tip azijn i.p.v. calgon ook al om je wasmachine langer te laten leven?

    Het is ook nog eens goed voor het behoud van de kleuren. Ik gebruik zelf azijn met een geurtje (lavendel).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik het idd ook in de wasmachine. Ook ideaal als wasverzachter en je onderhoud de machine gelijk. Mijn moeder liet vroeger idd kleren met felle kleuren al weken in de azijn, zodat de kleuren langer mooi zouden blijven. En met Lavendel, ik wist niet eens dat dat bestond. Grappig, zal vast beter ruiken.

      Verwijderen
    2. Beste Thierry wat is of bedoel je met idd

      Verwijderen
  2. Kan de azijn in het glansspoelmiddelbakje? Zo ja, hoe weet je dat ie weer bijgevuld moet worden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan het idd gewoon in het glansspoelmiddelbakje doen. Je vaatwasser geeft zelf aan wanneer dat weer aangevuld moet worden.

      Verwijderen
  3. Azijn kan je ook gebruiken als onkruid verdelger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, dat heb ik vaker gehoord. Nog niet uitgeprobeerd trouwens ;-)

      Verwijderen
  4. Nog steeds te vreden over azijn i.p.v glansspoelmiddel?
    Durf nog niet zo goed.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zitten ook niet zulke fijne stoffen in glasspoelmiddel zoals Benzisothiazoline eb methylisothiazoline. Schijnbaar schadelijk voor hersenontwikkeling....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig!! Dankuwel voor de tip! Ik wist niet hoe ik kon gebruiken in de vaatwasser, maar nu wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik azijn al 2 jaar maar mijn Marjolein Bastin Bosvruchten servies is er niet mooier op geworden .Ik gebruik een halve afwas tablet van de Lidl misschien is hij de boosdoener,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er nog geen last van gehad. Maar servies blijft sowieso veel minder mooi in de vaatwasser. Ik gebruik sun vaatwaspoeder en doe daar echt weinig van gebruiken.

      Verwijderen
  8. Gebruiken jullie gewone azijn of schoonmaakazijn?

    BeantwoordenVerwijderen

Honeycomb (foodblogswap juli)