Jeugdsentiment! Fryske oranjekoeke.... (oranjekoek)

Het is alweer heel wat jaartjes geleden! De laboratoriumschool in Fryslân. Ik ging daar van mij 16e tot 20ste heen. Elke dag opnieuw met de bus de Afsluitdijk over naar Leeuwarden. Aan het begin moest ik erg wennen aan die rare Friezen met hun gekke taaltje, maar langzamerhand ging ik het daar steeds meer waarderen. Maar dat zou ik natuurlijk nooit toegeven. Want Fryslân was gewoon hartstikke tof, en nergens anders heb ik in zo'n klas gezeten als dat ik daar zat. Het was altijd gezellig, er was respect voor elkaar en de klas was gewoon 1 hechte groep met elkaar.

Iets van de gezelligheid daar was de Fryske oranjekoeke. Die haalden we altijd bij de Aldi en werden op verjaardagen in de klas getrakteerd. Heerlijk vond ik ze. Maar daarna heb ik het eigenlijk nooit meer gegeten. Dus toen ik dit recept zag, moest ik het gewoon proberen. En het was heerlijk! Die gaan we zeker nog eens maken.


Wat heb je nodig

Voor het deeg:
175 gram bloem
2 gram bakingsoda
100 gram oerzoet
15 gram roomboter
1 ei
50 ml karnemelk
1 theelepel anijspoeder
1/2 theelepel nootmuskaat
geraspte sinaasappelschil
beetje zout

Voor de amandelspijs:
75 gram amandelmeel
75 gram honing

voor het glazuur:
50 gram dextrose
1/2 eetlepel rode bessensap

Hoe maak je het

amandelspijs:
Meng het amandelmeel met de honing en kneed tot een mooie bal. Het is het lekkerst als je dit al een weekje van te voren doet, zodat de smaken lekker kunnen  rijpen. Hierdoor wordt de amandelspijs voller van smaak.

deeg:
Meng de bloem met de bakingsoda, de geraspte schil van de sinaasappel, het zout, de anijspoeder en de nootmuskaat in een kom. Doe daarbij het ei, de zachte boter, de suiker en meng al wat door elkaar. Voeg op het laatst de karnemelk toe. Kneed alles goed door elkaar en verdeel in twee gelijke delen. Rol beide delen enigszins uit en verdeel de ene helft in een vierkant bakblik van ongeveer 20x20 cm. Verdeel daarover de amandelspijs en daarover de tweede lap deeg. Bak de koek in ongeveer 30 minuten in een oven van 160 graden (heteluchtstand)

glazuur:
De dextrose mengen met de bessensap. De koek af laten koelen en dan bestrijken met de glazuur. Het is het makkelijkst als je hiervoor een nat mes gebruikt.

Garneren met botercrème, gekonfijte sinaasappelschillen en rasp van een suikervrije chocoladereep. (dit kun je doen met een dunschiller, daar krijg je mooie chocoladekrullen van.)

  • Let op! Zodra de bakingsoda met de karnemelk gemengd is, gaat het gelijk werken. Het is dus belangrijk dat je het deeg zo snel mogelijk in het bakblik doet en afbakt.
  • i.p.v. bloem met bakingsoda kun je ook bloem met bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruiken. i.p.v. karnemelk kun je dan ook water gebruiken of gewone melk.
  • i.p.v. oerzoet kun je ook palmsuiker, rietsuiker of gewone witte suiker gebruiken.
  • i.p.v. dextrose kun je ook gewone poedersuiker gebruiken.
  • Evt kun je met maizena of arrowroot bessensap met een beetje ongeraffineerde suiker binden zodat het een soort van geleispiegel wordt erbovenop
  • recepten voor botercrème en gekonfijte sinaasappelschillen komt nog online.
Liefs,
Willeke

volg mij ook op www.facebook.nl/mammatjevanalles


Reacties

Mmmm ziet er heerlijk uit!