Paracetamol

Onze dochter had de afgelopen dagen koorts. In de nacht werd ze een aantal keer huilend wakker, gloeiend van de koorts. En wat geef je als moeder dan graag even een paracetamolletje.


Maar wat is koorts eigenlijk?
Koorts is een aanval of verdedigingsmechanisme van het lichaam. In je lichaam zijn bacterien of virussen gekomen en die moeten er weer uit.

Wat doet je lichaam?
  • Je lichaam zorgt voor een hogere temperatuur, want daar kunnen de ziektekiemen niet zo goed tegen.
  • Door de hogere temperatuur werkt je afweersysteem beter.
  • Glucose is een voedingsbron voor de ziektekiemen. Bij koorts schakelt het lichaam die voedingsbron af en gaat over op de verbranding van vetten.
  • Doordat je je hangerig voelt, eet je minder, waardoor de beschikbaarheid van glucose nog verder daalt, en als je ziek bent (en je ook ziek voelt), beweeg je minder, waardoor je minder energie nodig hebt, dus is het ook niet erg dat je minder eet.

Als we vervolgens een paracetamol geven werken we dus eigenlijk het lichaam tegen. De temperatuur zal lager worden, waardoor het langer duurt voordat de ziektekiemen verwijderd zijn.

Natuurlijk spreekt het voor zich dat je je kind goed in de gaten houdt. Een te hoge koorts kan erg gevaarlijk zijn. Zorg dus dat je kind de warmte goed kwijt kan, dan zal de temperatuur niet snel boven de 40.3 graden komen. Is je kind niet meer aanspreekbaar dan bel je natuurlijk gelijk met de huisarts of eerste hulp.

Reacties

Anoniem zei…
wat interessant om te weten! simpel en leuk uitgelegd, je hebt een leuke schrijfstijl! ga zo door
Anoniem zei…
Vorige week ook zieke dochter. Doktersassistente adviseerde met klem toch een paracetamol te gebruiken. Jammer van het advies. Ze was ziek, geen bijzonderheden en kon het goed zelf aan. Geen gegeven. Ze is nu weer super te pas! Bleek waarschijnlijk 6e ziekte te zijn.
Dank je wel!
En nu ben ik heel benieuwd wie je bent en of ik je ken ;-)
* Marinda * zei…
ik geef echt maar zeer zelden paracetamol of iets dergelijks aan mijn kinderen. Onder andere om de redenen die jij noemt maar ook om de schadelijke bijwerkingen van medicijnen.
Ik vind dat mensen vaak veel te gemakkelijk van alles en nog wat slikken (of laten slikken).

Ik draag zelf nog altijd de schadelijke gevolgen met me mee door het veelvuldig slikken van oa paracetamol...
Ik heb zetpillen van het merk Heel in huis, dat zijn homeopathische, die geleiden de koorts, i.p.v. het te onderdrukken. Om toch wat te doen bij erge koorts geef ik die, gelukkig niet vaak gebeurd.

Je kunt ook citroen of azijn sokken aandoen bij koorts, maar dan moet je ff googlen hoe dat werkt, het mag niet bij koude voeten dacht ik.

Groetjes Anita